Kavlikonsernet har økt salget fra 2 til 3 milliarder på fem år

Av

Kavli-konsernet passerte 3 milliarder i omsetning i fjor.

Konsernsjef Erik Volden i Kavli-konsernet er svært godt fornøyd med utviklingen de siste årene.

Konsernsjef Erik Volden i Kavli-konsernet er svært godt fornøyd med utviklingen de siste årene.

DEL

Konsernet har dermed økt omsetningen med en milliard kroner de siste fem årene, skriver selskapet i en pressemelding.

Omsetningen vokste med 10,9 prosent fra 2013, og selskapet fikk et driftsresultat på 221,5 millioner kroner før skatt. Det er over 20 prosent bedre enn året før.

Sverige og Storbritannia

Det gode resultatet fører til at 56 millioner kroner blir oevrført til Kavlifondet, en allmennyttig stiftelse som yter betydelige summer til humanitært arbeid, forskning og kultur.

– Vi er den eneste norske dagligvareaktøren som er heleid av en allmennyttig stiftelse, og vår viktigste jobb er å sørge for mest mulig penger til gode formål, sier konsernsjef Erik Volden i pressemeldingen.

Den tradisjonsrike Bergens-bedriften er i dag etablert i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Storbritannia.

Q-meieriene

Konsernsjefen trekker spesielt frem veksten i Sverige og Storbritannia som forklaring på den gode utviklingen. I disse to landene har selskapet doblet omsetningen de siste fem årene.

Q-meieriene er også blitt en viktig motor for konsernet. Siden starten på meierivirksomheten i 1998 har Kavli-konsernet investert mye i selskapet som de siste årene har bidratt til positive resultater.

– De største muligheten for organisk vekst ser vi for oss for Q-meieriene, hvor vi er en liten utfordrer i det norske melkemarkedet, sier Volden i pressemeldingen.