DNB vil forsikre deg hvis boligsalget strander

Skulle du være så uheldig at boligen din ikke blir solgt innen tre måneder, tilbyr DNB å dekke rentekostnadene på det gamle huset - minus skattefradraget.

Skulle du være så uheldig at boligen din ikke blir solgt innen tre måneder, tilbyr DNB å dekke rentekostnadene på det gamle huset - minus skattefradraget. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Å bli sittende lenge med usolgt bolig etter at nytt hjem er kjøpt, kan knekke økonomien. Nå frir DNB til de som vil forsikre seg mot dette. – Spennende, mener konkurrenten Frende.

DEL

– Minst 50 prosent kjøper ny bolig før de selger. Det representerer en utrygghet for mange, sier Hans Petter Madsen i DNB Skadeforsikring.

Han er en av hjernene bak den nye dekningen DNB nå tilbyr som del av sin dyreste hus- og innboforsikring.

– Får du ikke solgt boligen din innen tre måneder, får du utbetalt rentekostnadene dine på boliglånet minus skattefradraget i inntil ni måneder. Maks utbetaling er 10.000 kroner måneden, forklarer Madsen.

Med et lån på to millioner kroner og en lånerente på 3,25 prosent, kan man få utbetalt nesten 4000 kroner i måneden.

Fire av ti interessert

Ifølge en spørreundersøkelse Respons Analyse har gjort på vegne av DNB, mener 38 prosent at dette er en forsikring de trenger. 28 prosent mener de ikke har bruk for slik forsikring.

– Både vi og mange av kundene våre mener altså at dette er en dekning det er behov for.

– Det er knallhard konkurranse om forsikringskundene i Norge både på pris og dekninger. Det skiller lite mellom aktørene på pris, men på dekninger ser vi at det er langt større forskjeller, forklarer Madsen.

Nesten én av ti tar tid

DNB har gjort en analyse av eiendommene DNB Eiendom hadde for salg på Finn.no i fjor.

Om lag åtte prosent av dem tok over tre måneder å få solgt.

Blant boligene som lå ute i over tre måneder, var gjennomsnittlig liggetid på 143 dager.

– Selv de som ikke tror de trenger en forsikring som dette, kan plutselig få bruk for det fordi markedet endrer seg raskt, påpeker Madsen.

– Sunt med konkurranse

Informasjonssjef Arne Voll i Gjensidige sier de alltid jakter på nye og bedre løsninger for kundene sine.

– Vi følger alltid med på hva andre aktører foretar seg, og så må det bli en vurdering om vi ser at det hensiktsmessig å følge etter. I dette tilfelle er det for tidlig å konkludere med hva vi kommer til å gjøre, sier Voll.

– På generell basis kan jeg si at et produkt eller et element i forsikringen som gir store utbetalinger over tid kan få innvirkning på prisen, tilføyer han.

Kommunikasjonssjef Heidi Tofterø Slettemoen i Frende er også spent på hva dekningen vil gjøre med prisen på sikt.

– Dette er spennende produktutvikling. Men det er kanskje å trekke forsikringsbegrepet litt langt, for tradisjonelt sett skal forsikring dekke plutselig og uforutsett skade. Dette er jo litt utenfor, for når du kjøper nytt før du har solgt, så vet jo kunden at det er en risiko forbundet med det, påpeker hun.

– Sjekk vilkårene nøye

– Les vilkårene veldig nøye før du bestemmer deg for forsikring, sier Elisabeth Realfsen, daglig leder i Finansportalen.

Det er en rekke vilkår og unntak knyttet til DNBs doble boligforsikring. Blant annet må man akseptere bud på minimum 90 prosent av prisantydning.

– Jeg kjenner ikke til andre lignende produkter, og tenker at om denne dekningen er verdt det eller ikke er et spørsmål om hva det koster. Det en kunde må vite for å kunne vurdere dette produktet, er hva en boligforsikring vil koste uten dette elementet. Det kan man sjekke på Finansportalen.no.

Realfsen påpeker at den eneste som kan vurdere nytten av et slikt produkt er den enkelte selv.

– Les vilkårene veldig nøye. Denne dekningen er et utslag av virketrang hos DNB, men gjør det samtidig vanskeligere å sammenligne vanlige boligforsikringer med denne.

Artikkeltags