Dobbelt så mange har bedt om gjelds-hjelp

Gjeldsrådgivere i Bergen kommune Ragnhild Solheim, Borghild Lieng og Carl Otto Holmedal.

Gjeldsrådgivere i Bergen kommune Ragnhild Solheim, Borghild Lieng og Carl Otto Holmedal. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Gjeldsrådgiverne i Bergen kommune advarer mot kredittkjøp.

DEL

– Mer enn dobbelt så mange har bedt oss om hjelp hittil i år sammenlignet med i fjor, forteller Ragnhild Solheim, gjeldsrådgiver i Bergen kommune, til BA.

– Vi får bare en liten andel dem som sliter med økonomien til oss, legger hun til.

Også Namsfogden har hatt en økning i saker. Første tertial har de fått inn 5405 nye saker med begjæring om innkreving av penger, såkalte utleggssaker.

– Det er en økning på 30 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Jeg hadde budsjettert med fire prosent økning, sier seksjonssjef Per Øyvind Valland hos Namsfogden.

Mindre å leve for

Solheim og kollegene Carl Otto Holmedal og Borghild Lieng mener det er flere mulige forklaringer på økningen:

– Satsene til livsopphold for dem som har utleggstrekk eller offentlig gjeldsordning ble redusert fra 1. juli i fjor. Det forventes altså at man skal betale mer av inntekten sin til kreditorene, sier Solheim.

– I tillegg fører den nye uføretrygdordningen, der man får en høyere brutto utbetaling, men skatter mer, til at uføre får høyere utleggstrekk når de får inkassosaker mot seg, sier Lieng.

Økende arbeidsledighet og en vedvarende tendens hos en del til å forsøke å kompensere inntektstap med å ta opp forbrukslån og skaffe nye kredittkort, bidrar også, mener de.

– Folk blir sårbare ved for eksempel arbeidsledighet, samlivsbrudd og sykdom. Vi vil advare sterkt mot å ta opp kreditt og forbrukslån når inntekten reduseres, sier Lieng.

Mer inkassogjeld

Tall fra inkassoselskapet Lindorff viser at antallet bergensere som fikk en ny inkassosak i første kvartal i år, sank med syv prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Til gjengjeld økte den samlede nye inkassogjelden i Bergen med 13 prosent i samme periode.

I snitt er ny inkassogjeld per person med ny inkassosak i Bergen nå 28.847 kroner. Det er 22 prosent mer enn i første kvartal i fjor.

– Det betyr at de som har inkassokrav sliter mer med regningene enn i fjor, påpeker kommunikasjonsdirektør Stig-Inge Eikemo i Lindorff.

– Kan ta lang tid

I forrige uke skrev BA om Do Chau Toan som kom opp i enda verre økonomiske problemer etter at han oppsøkte en privat gjeldsrådgiver. Han endte opp med å betale 346 000 kroner i honorar og renter på et lån på rundt 500 000 kroner.

Gjeldsoffer-Alliansen (GOA) kaller Bergen et «mekka for useriøse gjeldsrådgivere».

Både Forbrukerrådet og Forbrukerombudet anbefaler folk å oppsøke kommunenes gjeldsrådgivningstjeneste før de vurderer private rådgivere.

– Men vi har sett at dette ikke fungerer i alle landets kommuner. Det største problemet har vært at det i visse kommuner tar tid lang å få møte de kommunale rådgiverne, sier Jorge Jensen, fagdirektør i Forbrukerrådet, til BA.

Kortere ventetid

Ifølge Solheim er ventetiden hos gjeldsrådgiverne i Bergen kommune på rundt én måned.

– Vi samarbeider med tjenestene i bydelene og Nav og har fått den ned fra rundt tre måneder i 2013 og 2014, til tross for økningen i henvendelser. Når det kommer barnefamilier og folk som står i fare for å miste hjemmet sitt, behandler vi dem som hastesaker, sier hun.

Holmedal sier de understreker overfor dem som tar kontakt at de må komme i gang med å kontakte kreditorene selv så raskt som mulig.

– Et råd vi gir er å alltid betale ned så mye man klarer til kreditorene, uansett hvor lite beløpet er. Det viser at man har vilje til å ordne opp for seg, og er til god hjelp når vi eller de selv skal forhandle med banken om refinansiering, for eksempel.

Vil ha mer regulering

– Hvorfor tror dere det er flere private gjeldsrådgivere i Bergen enn i Oslo?

– Det er vanskelig å svare på. Vi tilbyr ingen lett utvei, men forventer at folk har vilje til å gjøre opp for seg og forsøker å få til levelige avtaler for både dem vi hjelper og kreditorene. Vi forsøker også å gjøre tjenesten vår mer kjent blant innbyggerne, sier Solheim.

De tre erfarne gjeldsrådgiverne i kommunen har gjort seg noen tanker om hvorfor flere havner i kredittrøbbel i Norge.

– Det kan virke som om mange innfrir ønsker med en gang, og betaler med kreditt. Det har også blitt veldig enkelt å få kreditt, påpeker Holmedal.

Gjeldsrådgiverne etterlyser strengere regulering av kredittkortbransjen.

– Det blir ytt kreditt alt for lett i dag, mener Holmedal.

Utsatte planer om gjeldsregister

Den rødgrønne regjeringen vedtok å innføre et offentlig gjeldsregister for å få oversikt over det økende opptaket av forbrukslån.

Planen ble imidlertid stoppet av regjeringen med barne-, likestillings- og inkluderingsminister Solveig Horne i spissen. Begrunnelsen var at forslaget ikke var godt nok og måtte utredes nærmere.

Da revidert nasjonalbudsjett for 2015 ble lagt frem i starten av mai, var det ikke satt av penger til å opprette et gjeldsregister.

Artikkeltags