Lånet på 500.000 kroner kostet Toan 346.000 kroner

Do Chau Toan driver Bambus Marken. Han advarer andre mot å søke hjelp hos private gjeldsrådgivere og låneformidlere etter at han selv endte med å miste huset og få mer gjeld.

Do Chau Toan driver Bambus Marken. Han advarer andre mot å søke hjelp hos private gjeldsrådgivere og låneformidlere etter at han selv endte med å miste huset og få mer gjeld. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Do Chau Toan er en av flere som i desperasjon søkte hjelp hos et privat gjeldsrådgivningsfirma da økonomien gikk over styr. Det kostet ham dyrt.

DEL

– For noen år siden hadde jeg en periode med dårlig omsetning i restauranten min, og klarte ikke lenger å betjene gjelden min. Da inkassokravene begynte å renne inn, kom jeg i kontakt med Zapp Finans AS, forteller Do Chau Toan.

Han driver restauranten Bambus i Marken. Inntil høsten 2013 eide han selv det fire etasjer høye huset som rommer restauranten hans, to leiligheter og en hybel.

Kostnad: 346 000 kr

Huset ble solgt på tvangssalg høsten 2013.

Toan satt igjen uten huset, og måtte ut med 150.000 kroner i honorar til Zapp Finans AS for hjelpen han fikk med å refinansiere smågjeld på cirka 550.000 kroner.

I tillegg måtte han ut med renter på nesten 216.000 kroner til Forto Oppkjøp, som lånte ut pengene via Zapp Finans AS. Renten var 25 prosent. Lånet skulle tilbakebetales innen tre måneder. Det klarte ikke Toan.

– Flere useriøse aktører

Toan er langt fra alene om å oppleve at det kan koste svært dyrt å oppsøke private gjeldsrådgivere eller låneformidlere.

Gjeldsoffer-Alliansen (GOA) har de siste årene fått minst 50 veldokumenterte eksempler på mennesker som har endt opp med mer gjeld og størrre problemer etter å ha søkt hjelp hos slike aktører, ifølge leder for GOA Bengt Scheldt.

– I tillegg kommer alle de sakene vi har fått henvendelser om, men ikke har fått dokumentasjon på. Vi har fått henvendelser fra mange fortvilte folk som blir lovet gull og grønne skoger – for så å ende opp i en enda vanskeligere situasjon, sier Scheldt til BA.

Scheldt sier Zapp Finans AS er en av flere aktører innen gjeldsrådgivning i Bergen de har fått henvendelser om.

– Av en eller annen grunn er det flere av disse «gjeldsrådgiverne» i Bergen enn i Oslo, påpeker han.

Skulle ha 492.500 kroner til

Toan mener en medvirkende årsak til at det endte med tvangssalg, er at Zapp Finans AS ikke holdt det de lovet. Han forteller at planen var å låne nok penger gjennom Zapp Finans til å dekke alle kravene mot seg og å ferdigstille oppussing av de to leilighetene i bygget.

– Da kunne jeg etterpå gå til banken og vise til leieinntekter på leilighetene når jeg skulle be om et nytt lån, forklarer Toan.

19. september 2012 inngikk Toan første kontrakt med Zapp Finans AS om et lån på cirka 700.000 kroner. Av dette var altså 150.000 kroner honorar til selskapet.

22. november 2012 inngikk Toan kontrakt nummer to med firmaet.

Zapp Finans skrev at de plikter å kontakte banker og finansinstitusjoner for å skaffe kunden (Toan) et lån på cirka 6,25 millioner kroner.

Dette skulle dekke Toans lån i banken, det første lånet på 700.000 kroner og honorarer til Zapp Finans. De skulle ha betalt 492.500 kroner for jobben.

Renten: 20 prosent. Nedbetalingstid: 7 måneder.

– Betaler bare om vi lykkes

Ifølge Toan fikk han aldri hele dette beløpet før han sa opp kontrakten med Zapp Finans 18. april 2013.

Avtalen inkluderte heller ikke summen han trengte til å pusse opp de to leilighetene.

Toans daværende advokat Andreas Brown påpekte dette i et brev til Zapp Finans, og kommenterte: «Jeg finner det svært underlig ettersom dette har vært meningen hele tiden og en nødvendig forutsetning i saken».

Frank Gjelsvik, styremedlem og rådgiver i Zapp Finans, sier de aldri lovet å hjelpe Toan med penger til oppussingen.

– Etter at han fikk det første lånet gjennom oss, prøvde Toan å refinansiere boliglånet sitt i bank uten å lykkes. Vi tok på oss å hjelpe ham med det, men lyktes heller ikke. Banken ville ikke lenger ha ham som kunde, og begjærte tvangssalg, sier Gjelsvik til BA.

Han sier at Toan kun betalte honorar for lånet de hjalp ham med.

 – Vi tar bare betalt dersom vi klarer å hjelpe kunden, understreker Gjelsvik.

– Snill rente

Han mener rentene i kontraktene er snille i dagens marked for å dekke den typen anmerkninger Toan hadde.

– Om Toan hadde betalt tilbake lånet innen fristen på tre måneder, ville det kostet ham 40.200 kroner i renter. 190.200 kroner i renter og honorar er ikke en veldig høy pris for hjelpen han fikk, påpeker Gjelsvik.

Søster kjøpte huset

Huset i Marken ble høsten 2013 solgt på tvangssalg for 6,7 millioner kroner til Cirt AS.

Styreleder i Cirt er Janne Helen Solbakken. Hun er søsteren til Gjelsvik.

– Tvangssalget hadde ingenting med oss å gjøre, påpeker Gjelsvik.

Toans advokat forsøkte å stanse salget til Cirt da en venn av Toan bød 6,5 millioner kroner for huset. Men retten avviste dette.

– Jeg påpekte at det var vel tette bånd mellom Zapp Finans og budvinner. Men lagmannsretten opprettholdt stadfestelsen av Cirt sitt bud, sier Toans nåværende advokat Kjell A. Helland.

Av kjøpssummen gikk 4,69 millioner til banken der Toan hadde boliglån.

Selv satt han igjen med 963.000 kroner etter at alle utgifter, samt lån og renter til Forto Oppkjøp og honorar til Zapp Finans var dekket.

I dag betaler Toan 6500 kroner måneden i husleie til Cirt AS for hybelen på loftet og 33.500 kroner måneden for restaurantlokalet i første etasje.

– Kunne vært unngått

Helland mener tvangssalget kunne blitt avverget om Toan hadde hatt bedre rådgivere.

– Hans totale gjeld var ikke så ille i utgangspunktet sett opp mot verdiene han satt med. Ved å gå inn i en redningsaksjon med skyhøy rente og honorarer og bare delvis løse problemet hans, skapte Zapp Finans egentlig en verre situasjon for ham enn før de kom inn, sier han.

Gjeldsrådgiver i Bergen kommune Ragnhild Solheim sier til BA at de får personer som søker hjelp hos dem etter å ha vært hos private gjeldsrådgivere.

– De har fortsatt økonomiske problemer, og har da samtidig betalt for en tjeneste uten å få hjelp, påpeker hun.

Gjelsvik sier de får kunder motsatt vei som ikke har fått hjelp fra Bergen kommunes gjeldsrådgivere.

– Jeg tror ikke kunder som har vært hos oss kan si at de har kommet i større problemer etterpå, sier han.

– Stopp finanshaiene

Ifølge Finanstilsynet trenger man ikke konsesjon for å drive med gjeldsrådgivning eller låneformidling.

Toan har nå skrevet et brev til næringsminister Monica Mæland der han ber politikerne om å se på lovene og reglene til selskaper i denne bransjen.

– Jeg vil be politikerne om å stoppe slike finanshaier og advare andre om å søke hjelp hos slike selskaper, sier han til BA.

Vil ha konsesjonsordning

Både Forbrukerrådet, Forbrukerombudet og Gjeldsoffer-Alliansen (GOA) har lenge etterlyst konsesjonsplikt for å drive med gjeldsrådgivning.

– Hvem som helst kan kalle seg gjeldsrådgiver. Vi er inderlig forbannet for det, og har holdt på å jobbe mot det i flere år. Vi har nylig tatt opp med barne- og likestillingsminister Solveig Horne at det bør komme en form for konsesjon som kan trekkes tilbake ved brudd på retningslinjer, sier Scheldt i GOA til BA.

Forbrukerrådet sender denne uken et brev til Barne-, likestillings- og integreringsdepartementet hvor de ber dem om å etablere et konsesjonssystem, forteller fagdirektør Jorge Jensen til BA.

– Vi får noen klager på slike firma. Dessverre ser vi at private «gjeldsrådgivere» lett kommer i en interessekonflikt mellom eget behov for inntjening og kvalitet i bistanden til mennesker i nød. Et eventuelt konsesjonssystem må derfor støttes av aktivt tilsyn, sier han.

– Prøv kommunens ordning først

Også Forbrukerombudet har lenge bedt myndighetene om å innføre konsesjonskrav, sier fagdirektør Jo Gjerstad til BA.

Både Forbrukerrådet og Forbrukerombudet ber forbrukere om å vurdere pris og vilkår nøye før de eventuelt inngår en avtale.

– Vi anbefaler folk først å prøve kommunal gjeldsrådgivning eller Navs gjeldstelefon, sier Jensen.

Artikkeltags