Filmer i 360 grader for 60 millioner TV-seere

Martin Nygaard (21), Björn Myreze (31) og Eirik Odden (21) på ​Myreze sitt Dubaikontor på The Address Dubai Marina.

Martin Nygaard (21), Björn Myreze (31) og Eirik Odden (21) på ​Myreze sitt Dubaikontor på The Address Dubai Marina. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Smeltet utstyr, kameramann med knust fot og TV-innspilling midt i ramadan. Bergensfirmaet Myreze lager vignett til frokost-tv i Dubai.

DEL

– I Dubai tar de kjappe avgjørelser og forventer raske resulteter. Konseptet ble godkjent en fredag kveld, jeg dro til Dubai søndag morgen. Da startet jobben med å finne location og cast. Det jeg ikke hadde tatt høyde for var den siste uken av ramadan, skriver Björn Myreze i en epost til BA.

Flere oppdrag

Onsdag denne uken leverte de fra seg den ferdige vignetten, og ble allerede torsdag oppringt med forespørsel om nye grafikkpakker til to nye TV-kanaler.
– Nå er vi godt i gang med å lage en ambisiøs sportsproduksjon her nede. I tillegg har vi fått en gigantisk produksjon som jeg ikke kan si så mye om akkurat nå.

Han har nettopp kommet tilbake til Dubai fra Oman, et land på Den arabiske halvøyen. Myreze skal bli en stund i Dubai for å levere de neste prosjektene deres.

Med seg på laget har han produsent Eirik Odden (21) og regissør Martin Nygaard (21), som begge er fra Bergen.

– Det er ganske unikt at så unge karer fra Bergen er med å lage TV for så mange mennesker.

Problematisk under ramadan

Foto:

Under den siste uken i ramadan måtte de filme hver morgen under soloppgang og under solnedgang på kvelden, fordi de som ble castet verken kunne drikke eller spise i varmen.

– Snitttemperaturen var 50 grader, og en del av utstyret vårt smeltet etter en times tid i solen. Kamerautstyr gikk varmt etter 15 minutter, og vi måtte derfor finne løsninger for å overvinne varmen, forteller den bergenske regissøren.

Først i Midtøsten

Myreze var de første som brukte 360-teknikken på TV, da de produserte for TV2s sommerkampanje og introduksjonen til TV2 Sommertid. Nå er de det første produksjonsselskapet i verden som gjør dette i Midtøsten.

– Det var denne produksjonen MBC var så begeistret for og ville at vi skulle ta teknikken til nye høyder i Dubai.

Björn Myreze forteller at 360-teknikken er seks GoPro-kamera satt sammen som en liten klynge, som de i etterarbeidet «sticher» sammen. Etter det settes det inn i et 3D-program som gjør at de kan regissere og styre kameraene som de vil i etterarbeidet.

– Det er så morsomt at de har sett TV 2 og Chess produksjonen vår for så å ville ha noe lignende selv.

De har plukket fra hverandre avanserte radiostyrte biler, og lagt til radiosendere for kamera.

– Vi kunne da kjøre de seks GoPro-kameraene i posisjoner som ikke ville vært mulig uten. Det som er spesielt med denne filmteknikken er jo at man ser i alle retninger, derfor kan man ikke gå rundt med kameraet selv. I etterarbeidet klipper vi vekk bilen slik at det ser ut som at vi flyr gjennom landskapet.

Arabiske konger og prinser

Foto:

Myreze forteller at arbeidet de har gjort for MBC (Middle East Broadcasting Center), et TV-nettverk som når ut til over 250 millioner mennesker, har åpnet mange dører for produksjonsselskapet. Produksjonen de nå gjorde i Dubai var for Al Arabiyas morgensending, som når ut til 60 millioner mennesker.

– Det er en kontrast til God Morgen Norge, som i snitt ligger på i overkant av 100.000 seere, og det er umulig å forestille seg hvor stort dette egentlig er, sier han.

Han forteller at vignettene de har laget har nådd andre enn hvermannsen i Dubai:

– Sjefen for MBC har i alle år vært dommer for verdens største TV-grafikk og reklamepris Promax. De siste vignettene vi har gjort her nede har han delt med alt fra arabiske prinser og konger til store personligheter innen TV-bransjen.