Berit ville ikke kjøpe noe. Så fikk hun et inkassokrav

Berit Guttormsen mottok inkassokrav fra Easy Connect.

Berit Guttormsen mottok inkassokrav fra Easy Connect. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

– Telefonselgeren lurte meg.

DEL

Den 19. januar i år fikk Berit Guttormsen en telefon fra en selger som jobber på oppdrag for Easy Connect AS.

Selskapet selger blant annet oppføringer i internettkatalogen 1890.no til bedrifter. Guttormsen ble oppringt som representant for det lille borettslaget Bakkely på Askøy.

– Pågående selger

Hun forteller at hun sa tydelig ifra til telefonselgeren om at det ikke var aktuelt å betale for å stå oppført i en internettkatalog.

– Men selgeren var veldig pågående insisterte på å sende meg en e-post der jeg skulle bekrefte at borettslaget skulle føres opp i 1890.no.

BA har sett bekreftelsessiden. Det går tydelig frem flere steder at oppføringen koster 6250 kroner.

– Da jeg påpekte dette for selgeren, og gjentok at jeg ikke ville kjøpe noe, forsikret han meg om at det ikke ville koste noe, det var bare å trykke bekreft, forteller Guttormsen, og legger til:

– Jeg var så dum at jeg stolte på ham og trykket bekreft.

– Umoralsk

Hun tenkte ikke mer over telefonsamtalen før det mandag plutselig dumpet et inkassokrav fra Easy Connect ned i postkassen.

– Jeg ble veldig overrasket, for jeg hadde jo gjort det klart at jeg ikke skulle kjøpe noe. Jeg hadde heller ikke fått noen regning på forhånd, sier hun.

BA har sett en e-postutveksling mellom inkassobyrået TT Inkasso AS og Guttormsen. Der går det frem at regningen kom i retur til faktureringsselskapet. Deretter ble den sendt til en e-postadresse som ikke er i bruk.

Da inkassokravet kom, tok Guttormsen kontakt med Easy Connect for å bestride kravet. Der fikk hun beskjed om å ta det opp med salgsavdelingen.

– Jeg påpekte både at jeg opplevde fremgangsmåten til telefonselgeren som useriøs, umoralsk og svindelaktig og at jeg ikke hadde mottatt noen regning, sier Guttormsen

– Tilbød 50 prosent avslag

BA har sett e-postutvekslingen mellom salgsleder og Guttormsen. Salgsleder opprettholder saken gjennom flere e-poster, før han på et tidspunkt tilbyr Guttormsen 50 prosent avslag i prisen «kun for å bli ferdig med saken».

– Det var ikke aktuelt for meg, siden dette først og fremst handler om det etiske og moralske, det at de ikke har overholdt en muntlig avtale, sier hun.

Siden avtalen var inngått mellom borettslaget, som juridisk er et firma, og Easy Connect, hadde Guttormsen ingen angrerett.

– Da jeg sjekket opp firmaet på nettet, dukket det opp en sak fra Altaposten om at kommunen mener Easy Connect har forsøkt å svindle dem. Da bestemte jeg meg for å kontakte media, sier hun.

Svindlere frister med 55-tommers TV i falsk SMS 

Flere klager

Saken i Altaposten fra i fjor høst handler om at selgere for Easy Connect hadde forsøk å få flere ansatte i Alta kommune til å trykke på bekreft-knappen på tilbud om oppføring i 1890.no. En IT-ansatt reagerte på fremgangsmåten og slo alarm.

Også Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) advarer mot internettkatalogen 1890.no etter at et av lokallagene deres mener de ble utsatt for svindelforsøk fra dem.

Daglig leder Ove Johan Kvamme i Easy Connect AS.

Daglig leder Ove Johan Kvamme i Easy Connect AS. Foto:

– Ikke kjekt

BA drar opp til Midtun der Easy Connect AS har kontorer. Daglig leder Ove Johan Kvamme er tydelig på at Guttormsens historie ikke er i tråd med måten de ønsker kunder skal oppleve kontakten med dem.

– Nei, dette synes jeg ikke er noe kjekt, sier han.

Han understreker at de har tydelige retningslinjer for selgernes fremgangsmåte, og at rent juridisk har Easy Connect AS alt på det rene i saken mot Guttormsen.

– Men det kan nok være slik at noen av telefonselgerne som jobber for oss er veldig fremoverlente og pågående. De jobber jo for provisjon. Samtidig ønsker vi som selskap å opprette langvarige kundeforhold  hvor kunden ønsker å fornye abonnement etter utløp av 12 måneder avtalen som inngås. Vi er derfor ikke tjent med kunder som opplever at de har blitt trukket etter nesen, påpeker han.

Får du denne telefonen bør du legge på 

Innført opptak

Når BA konfronterer ham med at dette ikke er den første gangen noen har klaget på fremgangsmåten til Easy Connects selgere, forteller Kvamme at de har tatt konsekvensen av dette.

– Selv om antallet klager ikke har vært stort i forhold til antallet salg, har vi fra januar i år strammet inn retningslinjene for fremgangsmåten til selgerne og hvem som skal kontaktes. Vi har også innført lydopptak fra 15. februar, sier han.

Kvamme sier det har tatt noe tid å få på plass løsningen for lydopptak.

– Vi har kommet frem til at det var nødvendig for å unngå fremtidige saker som med Guttormsen, hvor det er uklarheter hva som er sagt eller ikke, sier han.

Ettergir kravet

Et par timer etter at BA har vært i kontakt med Kvamme, ringer han og forteller at han har bestemt seg for å ettergi kravet mot Guttormsen.

– Her var det såpass mye uklarheter at jeg mener det er riktig, fastslår han.

– Det er bra Easy Connect ordner opp etter seg, sier en fornøyd Berit Guttormsen.

Artikkeltags