Åpner restaurantdørene for de små

Halle og Lisa Thon Gundersen har planer om å starte et nytt konsept rundt matopplevelser og er på lokalmatmesse for å hente inspirasjon. Her får de smake på oster fra Myrdal gard, og får bli kjent med produsenten selv, Nynke van Schaik.

Halle og Lisa Thon Gundersen har planer om å starte et nytt konsept rundt matopplevelser og er på lokalmatmesse for å hente inspirasjon. Her får de smake på oster fra Myrdal gard, og får bli kjent med produsenten selv, Nynke van Schaik. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Terskelen for å komme inn på restaurantmarkedet er høy for små produsenter. Det vil grossisten Måkestad gjøre noe med.

DEL

Torsdag viste 23 småskalaprodusenter på Vestlandet seg frem for over 200 besøkende fra 65 firmaer innen restaurant og storhusholdning. Målet er å legge til rette for at flere lokale varer finner veien til menyene.

– Dette gjør vi fordi det ofte kan være vanskelig for små produsenter å komme inn på restaurantmarkedet, sier Ole Vidar Haga i Måkestad Engros AS, som arrangerer messen i samarbeid med småskalaprodusentene.

Utfordringen

Varebestillinger fra restauranter gjøres først og fremst på internett.

Dette forutsetter at hver vare er identifisert med et varenummer, og dette igjen forutsetter at varen leveres gjennom en grossist.

Å bestille varer direkte fra produsentene er ofte for tidkrevende for restaurantnæringen, og for produsentene er det å levere varer til hver enkelt kunde en krevende oppgave.

Ikke alltid fordyrende

En del frykter at grossisten kan være et fordyrende mellomledd, men dette behøver ikke alltid være tilfelle.

– Med vår plassering i havgapet er det viktig med en grossist som kan levere varene. Der ville blitt mye dyrere ellers, mener Thomas Hovlandsvåg fra Kinn bryggeri i Florø. Han får støtte fra salgssjef i Måkestad engros AS, Stian Solheim.

– Samarbeid med en grossist trenger ikke bety at prisen på varen blir påvirket i noen særlig grad. Produsentene slipper kostbar logistikk og sparer på administrasjonen. Dermed kan de fire litt på sine krav, og med et lite påslag fra oss går det omtrent i null.

Enklere hverdag

Solheim tror en grossist kan forenkle hverdagen for produsentene ved at de kan selge produktene sine til en stor kjøper, i stedet for til mange små. Nynke van Schaik fra osteprodusenten Myrdal gard er enig.

– Vi er bare to personer på gården. Vi må passe dyrene, melke geitene, produsere, pakke og selge osten. Vi småskalaprodusenter har ikke tid til å kjøre rundt med varene. Vi trenger en grossist for å distribuere varene våre, sier Schaik.

Trenger god kontakt

For restaurantene gir en grossist større forutsigbarhet i leveransene. Den eneste frykten er at kontakten til produsentene kan bli svekket.

– Det er viktig å kunne fortelle historien bak produktet, da blir det lettere å selge, sier Otto Vassbø fra Scandic maritim Haugesund.

Artikkeltags