Milliardinntektene som styres fra Bergen

En enorm skipsflåte fordelt over hele verden blir styrt fra Bergen. Selv om skipene sjelden eller aldri er å se i Bergen havn, er det her i byen verdiskapingen skjer. Bildet viser Star Harmonica. FOTO: GRIEG STAR

En enorm skipsflåte fordelt over hele verden blir styrt fra Bergen. Selv om skipene sjelden eller aldri er å se i Bergen havn, er det her i byen verdiskapingen skjer. Bildet viser Star Harmonica. FOTO: GRIEG STAR

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Rederiene mellom de syv fjell kontrollerer en av verdens største handelsflåter.

DEL

Vestlandets hovedstad er anerkjent som et internasjonalt driftssenter innen shipping.

Vektet i bruttoregistertonn er Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi, Grieg Star, Odfjell SE og Spar Shipping de største rederiene. Westfal-Larsen Shipping, Hansa Tankers, Odfjell Tankers, Dof Subsea Rederi og Wilson Eurocarriers er eksempler på selskaper med milliardinntekter som driver utenriks sjøfart med gods fra Bergen.

– For et fantastisk sted

Mange av bergensrederiene har en lang og rik historie der familiepenger ligger til grunn.

Andre kjennetegn er at de driver spesialisert, industriell shipping. Et av dem som hører hjemme i begge kategorier er Grieg Star, som eier en av verdens største open-hatch flåter. Det vil si skip med store, firkantede lasterom. Den sporty bedriftslederen Camilla Grieg innleder intervjuet med å skryte uhemmet av byfjellene.

– Jeg var nylig i Nederland. Der er det flatt som en pannekake. Eneste forhøyning er fartsdumper. I helgen gikk jeg over vidden i strålende sol. Himmel og hav for en utsikt. For et fantastisk sted å bo, stråler hun.

Så peiles samtalen tilbake til utgangspunktet – sjøfart.

– Grieg Gruppen feiret 130 årsjubileum i fjor, og har drevet fra Bergen gjennom hele vår historie. Vi har stor tro på den maritime klyngen og den kompetansen som er bygget opp her over tid. Som rekrutteringsbase er denne byen god, fordi her er en utrolig bredde i faget som tiltrekker seg unge, flinke mennesker, sier Grieg.

– Må løfte blikket

Uansett hvor optimistisk hun ønsker å være, må hun forholde seg til at det er mange utfordringer i næringen for tiden med.

– Svake markeder og lav inntjening setter større krav til oss som selskap og til næringen. Det er farlig å bli navlebeskuende og for nasjonalistisk i vår lille by. Vi er nødt til å løfte blikket og sette tydelige krav til rammebetingelser, som gjør at vi kan drive herfra samtidig som vi er konkurransedyktige internasjonalt. Der har vi et stykke å gå, sier Grieg.

Satsingsvilje

Klyngeeffekten Grieg peker på blir også fremhevet av daglig leder Anne-Kristine Øen i Maritimt Forum Bergensregionen.

– Vi har i bergensregionen en helt unik maritim klynge. Det spesielle med klyngen er at den er så komplett. Navet i den maritime klyngen er rederiene, som er preget av at de er tradisjonsbundet samtidig som de er veldig fremoverlente og kundeorienterte, sier Øen.

Rederne er ikke ute etter kortsiktig gevinst, men står for en langsiktighet som gjør at det har utviklet seg en rekke spesialsegmenter, mener Øen.

– Folk fra hele kloden kommer hit for å lære av hvordan klyngen er bygget opp og hvordan den virker, sier hun.

– Rederienes satsingsvilje har skapt ringvirkninger i form av en sterk maritim industri, et solid forskningsmiljø, samt solid kompetanse innen megling, forsikring og skipsfinansiering. Vi har en flott og stor havn og er hovedbase både for Sjøforsvaret og Skipsregistrene, sier Øen videre.

Sjømathovedstad

Bergen kan også slå seg på brystet og kalle seg verdens sjømathovedstad.

En rekke internasjonalt ledende sjømatselskaper har base i regionen. Det gjelder blant annet Marine Harvest, Lerøy Seafood Group, Grieg Seafood og Austevoll Seafood.

Førstnevnte valgte for noen år siden å flytte hovedkontoret fra Oslo til Bergen. Her har også de store fiskefõrprodusentene Ewos og Pelagia hovedsete. Det gjelder også for Fiskeridirektoratet, Havforskningsinstituttet og Nifes (Nasjonalt institutt for ernæring og sjømatforskning).