Flykter fra bompenger på Sotrabroen

-Vi gjør dette nå, for plutselig bestemmer man seg å kreve inn penger før broen er ferdig, sier Jan Inge Wik.

-Vi gjør dette nå, for plutselig bestemmer man seg å kreve inn penger før broen er ferdig, sier Jan Inge Wik. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Wik transport & Lager AS er sannsyligvis den første bompengeflyktningen fra Sotra.

DEL

Byggestart for det nye Sotra-sambandet er ikke før i 2017. Mye gjenstår før det er klart hvor mye man må betale i bompenger, hvor bompengestasjonene skal stå og når man skal begynne med innkrevingen. Den endelige reguleringsplanen er ikke ferdig, og en bompengesak må opp i Stortinget.

FOR SIKKERHETS SKYLD

Den vanlige praksisen er at man starter innkrevingene etter prosjektet er ferdig. For Sotrasambandet sin del er ikke dette før rundt 2021.

Likevel velger altså Wik transport & Lager AS å pakke sakene sine fra Knarrevik Næringspark på Sotra og dra til byen allerede nå.

– Vi gjør dette nå, for plutselig bestemmer man seg å kreve inn penger før broen er ferdig. Da muligheten til å flytte til Kokstad dukket opp, turte vi ikke å la være. Ja, vi er rett og slett føre var, sier daglig leder Jan Inge Wik i firmaet Wik transport & Lager AS .

De er installert i nye lokaler allerede i slutten av måneden.

Han forteller videre at de har tenkt på å flytte fra Sotra en god stund.

– Ja, det har ligget i kortene siden det ble klart at Sotra-sambandet skal bompengefinansieres.

KONKURRANSEDYKTIG

I dag kjører de gratis over Sotrabroen. Bedriften drifter 8 varebiler under 3,5 tonn og 20 lastebiler over 3,5 tonn. Han sier at bompenger over den nye Sotrabroen ville kostet både kunder og firmaet en god del penger.

– Vi har siden 2005 hatt den daglige driften ut fra Knarrevik næringspark, men ser at kostnader som vil påløpe i forbindelse med bompengefinansiering av ny vei vil bli for høye til at det fremdeles kan forsvares å ha et transportfirma av vår størrelse lokalisert på Sotra, påpeker han.

Han legger til at flyttingen er en ren nødvendighet for å kunne være konkurransedyktig i det han beskriver som et hardt presset transportmarked.

– Tror du flere bedrifter på Sotra vil følge dere?

– Det vet vi ikke. Kanskje ikke de som er i nær tilknytning til oljevirksomhet, men for flere av dem som har kunder på fastlandet må jo dette være aktuelt.

– Hva mener du om bompengefinansiering av prosjekter som dette?

– Det er noe tull!

– RASK LØSNING ER VIKTIG

Vest Næringsråd er en privat medlemsorganisasjon som omfatter nærmere 500 bedriftsmedlemmer.

– Vi vet gjennom tidligere undersøkelse at det tapes store summer årlig på grunn av kapasiteten på veinettet. Det gjelder spesielt for tungtransporten. Derfor har det vært viktig for oss som bedriftenes talerør at den raskeste løsningen velges for Sotrasambandet, sier Inger Elise J. Økland.

Hun er kommunikasjonsansvarlig i Vest Næringsråd.

– Hva tenker dere om bompenger på strekningen?

– De bedriftene som kjører mye vil nok merke det. Men de fleste bedrifter er nok såpass solide at de vil tåle dette.

– Wik transport & Lager AS flytter på grunn av bompenger. Har du hørt om noe lignende på Sotra før?

– Nei, det har jeg ikke.

Artikkeltags