Schibsted melder om tidenes abonnentvekst på nett

OSLO 20060922: Styrene i Bergens Tidende AS, Fædrelandsvennen AS, Aftenposten AS samt konsernstyret i Schibsted ASA har i dag sluttet seg til en intensjonsavtale om eiermessig integrasjon og etablering av et nytt børsnotert mediekonsern kalt "Media Norge". Stavanger Aftenblad ASA vil behandle intensjonsavtalen i sitt styremøte mandag 25. september.
Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX .

OSLO 20060922: Styrene i Bergens Tidende AS, Fædrelandsvennen AS, Aftenposten AS samt konsernstyret i Schibsted ASA har i dag sluttet seg til en intensjonsavtale om eiermessig integrasjon og etablering av et nytt børsnotert mediekonsern kalt "Media Norge". Stavanger Aftenblad ASA vil behandle intensjonsavtalen i sitt styremøte mandag 25. september. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX . Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Oslo (NTB): Dagen etter at Amedia-sjefen sa at han mener brukerbetalingen skal finansiere journalistikken i fremtiden, melder Schibsted om kraftig vekst i digitale abonnenter.

DEL

Tirsdag legger mediekonsernet fram regnskapet for første kvartal, og etter det Klassekampen erfarer, er inntjeningen på nye, digitale abonnenter nå så god at den veier opp for tapet av papirabonnenter.

– Jeg kan ikke gå inn på konkrete tall før resultatet legges fram, men det er riktig at vi ser en kraftig vekst i digitale abonnenter, sier kommersiell direktør Tor Jacobsen til avisen. Det er han som skal lede arbeidet med å vinne tilbake inntektene de store regionavisene har tapt på pair de siste årene. Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen selger alle heldigitale abonnement til 199 kroner, med kampanjepriser den første måneden.

– Vi ser at de store vekstmulighetene ligger i utviklingen av digitale abonnementsinntekter, sier Jacobsen.

– Vi registrerer en helt annen holdning til å betale for innhold. Mens det bare for noen få år siden var en utstrakt motstand blant folk flest, ser det nå ut til å ha snudd.

Kvartalstallene legges fram under Nordiske Mediedager i Bergen, en bransjesamling der digitale inntekter og fallende annonsesalg er blant temaene som vil bli hyppig diskutert. (©NTB)

Artikkeltags