Det skriver Hardanger Folkeblad.

Store, tunge, våte snøflak deiser ned mot den bleike bakken i Skjeggedal, men daglig leder i Trolltunga Active AS (tidligere Opplev Odda) ser ikke ut til å la det grå desember-været gå ut over humøret.

Selskapet han driver selger blant annet guidede turer til Trolltunga, og etter årets rekordsesong med rundt 40 000 turister er han optimist foran en ny sesong.

I løpet av vinteren skal et helt nytt bygg reises og etter planen huse både aktiviteter, suvenirbutikk og matservering.

Samtidig regner han med å øke antall fast ansatte i sommersesongen med 50 prosent.

SUVENIRPRODUKSJON

– Problemet vårt i sommer var at vi hadde for liten plass. I utgangspunktet var bygget en base for aktivitetene våre, men vi har supplert med en butikk og liten kiosk, sier Soldal, som nå har planer om starte suvenirproduksjon direkte rettet mot Trolltunga.

– Det blir ikke noe troll eller slikt du ser andre plasser, men rene Trolltunga-produkter som T-skjorter, pins, kopper og magnetbrikker, sier Soldal.

I alt investerer selskapet rundt tre millioner kroner i nybygget, men han legger til at bedriften ikke har spesielt mye kapital å ta av.

– Vi har hatt en god sesong i år og tør litt mer enn tidligere, men det er litt nybrottsabreid. Det vi skulle gjort var å bygge tilsvarende det Hardangervidda Natursenter i Eidfjord har, men da må vi gange besøkstallet til Trolltunga med 10 eller 15. Vi begynner i denne enden, sier Solda.

REISELIV EN EKSPORTINDUSTRI

Tomta er alt gravd ut, og rundt juletider starter byggingen av bygget Soldal håper skal bli et naturlig samlingspunkt etter Trolltunga-turen.

Til våren skal nybygget stå klart, og de første turbestillingene har alt kommet inn. De gode utsiktene gjelder også for flere i bransjen.

Den norske kronekursen er i disse dager lav, noe som er godt nytt for eksportindustrien, men er også ventet å ha mye å bety for reiselivet i 2015.

Direktør i Reisemål Hardanger Fjord AS, Hans Jørgen Andersen, forklarer:

– Kronekursen styrker eksportindustrien, og turisme er eksportindustri selv om det er kundene som kommer til varen og ikke motsatt. Vi vet at pris spiller inn på hvor mange som kommer til oss, sier Andersen.

BILLIGERE Å REISE TIL NORGE

Den lave kronekursen gjør at det er billigere å feriere i Norge både for nordmenn (fordi krona er mer verdt enn før), og naturligvis for utenlandske turister.

Samtidig fører den lave kursen til at turoperatørene kan markedsføre reiser til Norge rimeligere enn før, blant annet ved å booke opp rom langt frem i tid med utgangspunkt i dagens kurs, selv om prisen da gjerne er noe høyere.

– Dette betyr mye i for eksempel konkurransen med Sverige og Finland som reisemål. Dagens lave kronekurs betyr mye både for de som planlegger på lang sikt og de som kjøper gjennom turoperatørene: Det blir, relativt sett, billigere å reise til Norge, sier han.