85 kroner for 30 minutters hurtiglading

Du må betale 2,50 kroner per minutt for å fylle strøm på den nye ladestasjonen på Danmarks plass. Ingeniør Hans Otto Ingvaldsen hos BKK tester en av de flunkende nye nye hurtigladestasjonene på Solheims skoles plass.

Du må betale 2,50 kroner per minutt for å fylle strøm på den nye ladestasjonen på Danmarks plass. Ingeniør Hans Otto Ingvaldsen hos BKK tester en av de flunkende nye nye hurtigladestasjonene på Solheims skoles plass. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Kanskje allerede i neste uke kan du hurtiglade elbilen ved verdens største ladestasjon i Bergen. Prisen er blant de laveste i landet.

DEL

I april i fjor ble det kjent at Bergen kommune, sammen med BKK som kom med ideen, skulle bygge verdens største hurtigladestasjon for elbilder. Nå er stasjonen på Solheim Skoles plass vis a vis Årstad Videregående skole snart ferdig.

– Ja, nå er vi ikke langt unna mål, medgir prosjektleder Lars Ove Kvalbein ved klimaseksjonen ved Bergen kommune.

Foreløpig er det ikke bestemt når ladestasjonen åpner, men det kan skje allerede neste uke.

2,50 KRONER PER MINUTT

– Alle må betale 10 kroner for oppstart. I tillegg vil det koste 2,50 kroner per minutt å hurtiglade elbilen. Det vil nok være varierende hvor mye hver enkelt vil betale. Dersom du har 30-40 prosent igjen på batteriet, vil det være naturlig å lade det opp til 80 prosent. Det vil normalt ta 10-20 minutter. Det vil da koste mellom 35 til 60 kroner, sier forretningsutvikler Odd Olaf Askeland i BKK.

Ønsker man å lade på semihurtigladerne, må man ut med 1 krone i minuttet.

– Normalt vil det ta dobbelt så lang tid å lade ved dette ladepunktet, sier Askeland.

– BILLIG

Askeland sier at BKK har lagt seg på et lavt prisnivå.

En sammenligning nettstedet Ladestasjon.no har gjort i Norge varierer prisen for 30 minutters lading fra 75 kroner til 240 kroner. På Danmarks plass vil det koste 85 kroner for 30 minutt.

14 ELBILER KAN LADE SAMTIDIG

Foreløpig står ti flunkende nye hurtigladere klare. Her kan elbilister lade opp batteriet på under en halvtime mot 8-10 timer som er vanlig ved vanlig lading.

I tilegg har BKK montert fire semihurtigladere. Det betyr at 14 elbiler skal kunne hurtiglade samtidig.

Planen er at BKK skal sette opp syv nye hurtigladere, dersom det er behov for det. Det vil si at 21 elbiler kan fylle strøm samtidig.

PARKERINGSBOT FOR Å LA ELBILEN STÅ

For å forhindre at ladestasjonen blir en parkeringsplass, vil kommunen opprette parkeringsbestemmelser.

– Dersom du parkerer på plassen, vil man få bot. Velger du å gå på jobb mens elbilen lader, vil det bli veldig dyrt dersom du skal betale 2,50 per minutt, sier Askeland.

BKK har fra før ladestasjoner på Halhjem, Fjøsanger, Knarvik, Oppedal og Dale.

– Hurtigladeren på Fjøsanger er Norges mest brukte hurtigladestasjon, så jeg tror behovet for flere ladepunkt er til stede, sier Askeland.

Han tror bilistene har forståelse for at man må betale for å lade elbilen.

– Selv om dette prosjektet har fått støtte fra både Transnova, fylket, kommunen og BKK, er det viktig at vi tjener penger på stasjonen. På den måten kan vi opprette nye ladepunkt. Det trengs nok da veksten av elbiler i fylket er formidabel, sier Askeland.

Kartet viser ladestasjoner i Bergen og omegn

SLIPPER KØ

Han tror mange vil bruke den nye ladestasjonen.

– Poenget er at både private og næringsdrivende skal fylle strøm uten å måtte stå i kø, sier Askeland.

Han sier at dersom folk ønsker å være effektive mens de fyller strøm, kan de handle på en tre dagligvarebutikker som ligger like ved.

– Sånn sett ligger vi midt i smørøyet, sier han.

Det er BKK som skal drifte ladestasjonen.

Stasjonen har følgende lademuligheter:

  • CHAdeMO ladepunkt (50 kW DC) for blant annet Nissan LEAF, Mitsubishi i-MiEV og Peugeot Partner
  • Combo ladepunkt (50 kW DC) for blant annet BMW i3, VW e-up og e-Golf
  • Ladepunkt med den nye elbilkontakten Type 2 (22 kW AC semihurtig) lading for blant annet Tesla Model S og Renault ZOE og alle elbiler i den ladefarten bilen kan ta imot.

Artikkeltags