1 av 2 vil beholde banken

DNB skal kutta kraftig i antall ansatte og filialer. Også Sparebanken Vest kutter på grunn av nedgang i antall kunder som oppsøker bankfilialene. FOTO: EIRIK HAGESÆTER

DNB skal kutta kraftig i antall ansatte og filialer. Også Sparebanken Vest kutter på grunn av nedgang i antall kunder som oppsøker bankfilialene. FOTO: EIRIK HAGESÆTER

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Vi har fremdeles et stort behov for personlig rådgivning.

DEL

Over halvparten av oss mener det er viktig å treffe sin bankrådgiver ansikt til ansikt for personlig rådgivning, viser en fersk undersøkelse.

– Kundene er komfortable med å ordne sine daglige behov på nett og mobil, men når det gjelder rådgivning om privatøkonomi, opplever de usikkerhet og et behov for å treffe en bankrådgiver, sier Jørgen Baardsen i Cicero Consulting til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Nedleggelser

Selskapet innen finansrådgivning står bak de nye tallene sammen med Ipsos MMI.

– Banker som lykkes med slik rådgivning, har potensial for økt salg og høyere kundetilfredshet, mener Baardsen.

Rundt om i landet vil flere kunder miste filialen sin i tiden som kommer. DNB skal redusere antall kontorer fra 116 til 57. Hele 600 årsverk forsvinner.

Sparebanken Vest skal innen året er omme kutte rundt 100 årsverk og kvitte seg med ni filialer. Det betyr at Norges nest eldste bank vil redusere antall bankkontorer fra 44 til 35. Årsak: Økt vekst i bruk av mobilbank og andre digitale tjenester.

– Selvforskyldt

– Bankene er lite proaktive i sin kundeoppfølging og kan dermed i stor grad skylde seg selv for de lave besøkstallene i filialen, mener Baardsen.

Sammen med Erik Griffin i Ipsos hevder han at digitaliseringen har gjort bankene mer identiske, og at de tradisjonelle rådgiverbankene har glemt sine konkurransefortrinn sammenlignet med nettaktørene.

Artikkeltags