ESC-grafikken startet som et vinlotteri i Bergen

Grafikken som suste over tv-skjermen lørdag kveld, startet som et vinlotteri hos Bergens-baserte Vizrt.

Grafikken som suste over tv-skjermen lørdag kveld, startet som et vinlotteri hos Bergens-baserte Vizrt. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Det som startet som vinlotteri i Bergens-baserte Vizrt, endte opp som poengsystem i Eurovision Song Contest.

DEL

– Ja, det var slik det startet. Vi videreutviklet algoritmen som, vi brukte i vårt interne vinlotteri. Lørdag kveld var det utgangspunktet for avstemmingen i Østerrike, sier utviklingsdirektør Petter Ole Jakobsen i Vizrt.

Startet av TV 2

Grafikkselskapet er startet av TV 2, og er blitt verdenskjente for sin TV-grafikk, som brukes av de fleste av de virkelig store internasjonale TV-stasjonene.

– Vi har vært hovedleverandør til Eurovision Song Contest (ESC)  de siste 15 årene. Det er hyggelig og gøy, og på en måte vinner jo Norge hvert år, humrer Jakobsen.

Har kontor i Wien

Vizrt har eget kontor i den østeriske hovedstaden Wien, men softwaren er utviklet ved flere av selskapets kontorer, blant annet på Nøstet.

De første årene Vizrt laget ESC-grafikken var det vanlig at de ansatte satt i gjenger og så på. Lørdag kveld var det ikke noe sånt.

– Jeg skrudde på fjernsynet, men hadde neppe sett på dette om det ikke var for grafikken vår, sier Jakobsen.

Artikkeltags