Taxinæringen lar seg ikke stoppe av bommen

Denne bommen krever egen brikke i bilene.

Denne bommen krever egen brikke i bilene. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Det nye taxisystemet byr på utfordringer på Flesland. Flere selskaper tilbyr alternative løsninger.

DEL

Mandag morgen klokken skulle den nye taxibommen på Flesland gå ned for første gang. Det gikk ikke som planlagt.

Flere taxisjåfører viste sin misnøye ved å hindre Avinors arbeid. Da kaoset var ryddet opp, hadde en rekke taxier dannet en improvisert holdeplass på Statoil-stasjonen like utenfor flyplassområdet.

Uten bombrikke er det ikke mulig å hente passasjerer på Flesland. Taxinæringen står i hovedsak samlet om å ikke godta Avinors avtale, og de fleste av bydrosjene mangler derfor den nødvendige brikken.

Tirsdag morgen er problemet fortsatt det samme.

– Synd

Taxisjåfører på Flesland har delt ut informasjon om hvordan flypassasjerene kunne kontakte taxisentralene direkte. Flere selskaper BA har snakket med, som Taxi 1 og Bergen Taxi, oppfordrer kundene til å forhåndsbestille for å unngå problemer.

– Det er trist at Avinor har valgt å iverksette et system som næringen mener er uhensiktsmessig og kostnadsdrivende, uten å forankre det hos de lokale aktørene som blir rammet av ordningen, sier Jan Valeur, administrerende direktør i Bergen Taxi i en pressemelding.

Fordi at de aller fleste taxiaktørene i praksis er utestengt fra plassen foran terminalen, er det vanskelig for flypassasjerer å skaffe seg taxi.

– For at våre kunder skal bli minst mulig skadelidende, har vi lagt til rette for bestilling direkte hos oss, forteller Valeur.

Dette er mulig hos alle de andre taxiselskapene også.

– Vi oppfordrer kundene til å ringe og forhåndsbestille taxi, sier daglig leder Robert Aasmul i Taxi 1. 

Norges Taxiforbund representerer næringen i møtene med Avinor. Forbundet har sagt at de på nåværende tidspunkt ikke kan anbefale at løyvehavere og sentraler signerer noe avtale.

Hanne Sterud var en av mange flypassasjerer som havnet midt i mandagens taxikaos. (Foto: Magne Turøy)

Hanne Sterud var en av mange flypassasjerer som havnet midt i mandagens taxikaos. (Foto: Magne Turøy)

Slik fungerer systemet

Kort fortalt skal taxibestillingen på Flesland fungere slik at passasjerene får hjelp av en taxivert utenfor terminalen, som deretter tilkaller en taxi fra taxidepotet et stykke unna.

Avinor ble ikke enige med Norges Taxiforbund om finansiering av det nye taxisystemet på Flesland og Sola. Torsdag i forrige uke ble det kjent at Avinor skulle innføre systemet uansett, men uten å kreve betaling fra drosjene.

Cathrine Fuglesang Framholt, Avinor.

Cathrine Fuglesang Framholt, Avinor. Foto:

– Vi synes ikke noe om at dette går utover passasjerne. Det er et system som er til for å gi passasjerene et bedre tilbud, men akkurat nå er det ikke nok taxier som har hentet brikkene som de må ha til bilen. Det er denne brikken som styrer bommen og sørger for at de får kjøre inn på holdeplassen, sa kommunikasjonsansvarlig Cathrine Fuglesang Framholt i Avinor.

Avinor opplyser at det er blitt utlevert en del brikker, men hadde mandag ikke mulighet til gi BA det nøyaktige antallet.

– Systemet skal gi passasjerene veldig mye bedre service. De kan få hjelp av en taxivert og gjennom systemet sikrer vi at det kjøres riktig antall biler frem til holdeplassen. Alle de andre taxiene blir stående i et depot litt unna, der de har fasiliteter som toaletter og hvilerom, sa Framholt.

Reagerer på flere punkter

Norges Taxiforbund har opplyst at de ønsker å fortsette dialogen med Avinor. Det er flere ting i avtalen som gjør at næringen stritter imot.

Mest strid har det vært om ekstraavgiften på ti kroner, som Avinor nå inntil videre har lagt på is. Taxiselskapene frykter at en slik avgift vil stige jevnt når en avtale først er blitt signert.

Robert Aasmul i Taxi 1 var på plass for å følge med. (Foto: MAGNE TURØY)

Robert Aasmul i Taxi 1 var på plass for å følge med. (Foto: MAGNE TURØY)

– Det blir sikkert noen færre turer nå som vi er utestengt, men vi tenker at det er bedre med et par færre turer enn bompenger og et ødelagt taxisystem ut resten av livet, sier Robert Aasmul i Taxi 1.

Blant flere av sjåførene BA har snakket med, trekkes det frem at Europark-ansatte skal ha jobben som taxiverter. De reagerer på at et selskap som lever av parkering, nå skal håndtere taxikundene i det daglige.

Mandag understrekte Avinor at parkeringsselskapet ikke skal kunne påvirke vilkårene eller hvordan taxisystemet driftes.

Artikkeltags