I ferd med å bli en av Norges største på øl

Øl over grensene: Jens Eikeset (til venstre) driver 7 Fjell Bryggeri. Forrige fredag fikk han                           besøk av engelske Brew by numbers. Dave Seymour og Geremy Luz henter sin inspirasjon fra bryggeriet på Bønes.Foto: Kai Svellingen Flatekvål

Øl over grensene: Jens Eikeset (til venstre) driver 7 Fjell Bryggeri. Forrige fredag fikk han besøk av engelske Brew by numbers. Dave Seymour og Geremy Luz henter sin inspirasjon fra bryggeriet på Bønes.Foto: Kai Svellingen Flatekvål

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

På to år har 7 Fjell Bryggeri doblet kapasiteten sin og gått fra to årsverk til 12.

DEL

I juni startet den første produksjonen av øl fra 7 Fjell Bryggeri. Siden den gang har det tatt av for bryggeriet på Bønes.

– De første tre batchene (hver runde med brygging) ble laget hos Lervig Aktiebryggeri i Stavanger mens vårt eget bryggeri ble skrudd sammen, sier daglig leder Jens Eikeset til BA.

Dobbel så store

Eikeset viser hvor lite lokale bryggeriet startet med i juni 2014. Han peker på stedet der malten ble lagret.

– Over der var mitt kontor. Det var en stige og en laptop, sier han og smiler.

Lokalet er blitt dobbelt så stort, og planen er at det skal bli enda større.

Bryggeriet har vokst seg til å bli riktig store i norsk bryggerisammenheng. Bønes-firmaet planlegger å brygge en halv million liter med øl dette året.

Topp tre

Det er en dobling i forhold til antall liter i fjor.

– Vi holder på å sette opp nye bryggetanker nå. Det gir oss en kapasitet på rundt 1,2 millioner liter øl.

7 Fjell bryggeri

7 Fjell Bryggeri baserer sin teknikk og sine ingredienser fra ølbrygging i England på 1800- og 1900-tallet.

Bryggeriet i Fjellsdalen på Bønes leverer øl til over 1000 butikker over hele landet. De har utviklet 18 sorter øl i tillegg til sesong- og spesialøl.

Øl er en udestillert drikk som i Norge er fremstilt av hovedsakelig maltet korn, humle, gjær og vann.

I Norge har den folkelige ølbryggingstradisjonen vært holdt levende som neppe i noe annet land.

Ølets historie går tilbake 6000 år i Norge. I 1840-årene kom det undergjærede, såkalte bayerske øl til Norge, og det tidligere overgjærede øl gikk etter hvert helt ut av produksjon. I England drikkes det fremdeles mye overgjæret øl. Det kalles Ale.

Det gjør selskapet til ett av de største håndverksbryggeriene i landet, og det på få år.

7 Fjell omsatte for elleve millioner i 2015.

– Det er litt kjekt å tenke på at vi har gått fra to til 12 mann her, sier daglig leder.

Han er ikke redd for å si hva som er målet for det sjette største bryggeriet i landet.

– Vårt mål er å bli topp tre blant håndverksbryggeriene.

Økning på 450 prosent

Det har vært like mye utvidelser for bryggeriet som det har vært ølbrygging siden oppstarten for to år siden.

Einebusk: Bobby Hall fra høyre, Torvald Storaas viser frem einebuskene til engelske Dave Seymour og Geremy Luz, som brukes i bryggingen.

Einebusk: Bobby Hall fra høyre, Torvald Storaas viser frem einebuskene til engelske Dave Seymour og Geremy Luz, som brukes i bryggingen.

Stadig flere har oppdaget bergensbryggeriet, og forrige fredag kom mikrobryggerne fra det London-baserte Brew by Numbers (BBNo) på besøk.

De kom for å brygge og få ny inspirasjon.

– Konkurransen er liten blant de små. Vi deler informasjon med hverandre. Det er de store kanonene vi trenger å passe oss for, sier Jeremy Luz fra BBNo.

Like store

Londonbryggeriet ligger på samme størrelse som bryggeriet i Fjellsdalen.

– Men lokalene er helt enorme. London er trangt og vi må utnytte plassen maksimalt. Dette er paradis, sier Dave Seymour.

Han er bryggemester og den som startet BBNo.

Det er vanlig at håndverksbryggerne drar «hjem» til hverandre og lukter på de forskjellige øltypene.

– Her kan vi være med å brygge og vi tar med oss en del tips hjem til London, sier Luz.

Denne morgenen har Jens Eikeset, hans smått legendariske bryggmester Gahr Smith-Gahrsen og de andre på bryggeriet vært ute og plukket einer til bryggingen med engelskmennene.

– Vi er ikke tradisjonelle når vi lager øl. Vi forsøker å lage våre egne versjoner av de klassiske øltypene, sier Seymour.

Han synes dette er en god måte å utveksle ideer på.

– Det er egentlig helt fantastisk at vi får gjøre det vi elsker – og få betalt for det, sier bryggemesteren fra London.

Klondyke for ølbrygging

De siste årene har øl fått sin store renessanse. Rundt hvert hjørne brygges det øl på kjøkken eller i garasjen. Aldri før har det vært så mange mikrobryggeri som det er i dag.

– Et Klondyke for bryggere?

– Det er ingen tvil om at det er Klondyke, sier Eikeset.

– Kan alle overleve?

– De fleste av mikrobryggeriene er folk som gjør dette på siden av sitt vanlige arbeid. De gjør dette fra gården sin. Disse trenger ikke selge masse for å overleve. De leverer til sitt lokale miljø. Jeg tror ikke at vi vil oppleve en massedød blant mikrobryggeriene med det første, men noen vil falle fra, sier daglig leder for Fjellsdalen-bryggeriet.

Bryggeriforeningen har per i dag 120 medlemmer. Det er ikke uvanlig at bryggeriene blir driftet på dugnad.

Det er rundt 20 bryggerier som har store økonomier.

– De er forpliktet til å selge øl, men det vil alltid være en form for avskalling etter hvert. Øl er i vinden, sier Eikeset.

Han synes at engelskmenn som kommer til Bergen for å brygge med dem er en udelt flott greie.

– Det handler om å bygge opp bryggersamfunn. Vi drar og besøker forskjellige bryggeri, og de kommer til oss. BBNo har store planer om å få ølet sitt til Norge, og dette er en måte å gjøre det på, sier daglig leder.

– Så suksessen komme

Kaffekongen Herman Friele er den største eieren av 7 Fjell Bryggeri med sine 20 prosent av aksjene. Han så øl bli populært en god stund før det eksploderte.

– Det er som det var med kaffe. Folk foretrakk vanlig kaffe i mange år, men så begynte noen nerder, og jeg mener det i positiv forstand, å interessere seg for spesialkaffe. Etter det eksploderte det. Det samme så jeg komme i ølbransjen også, sier Friele.

Han er sikker på at bryggeriet på Bønes har sin suksess i profesjonell drift samt en helstøpt brygger som Gahr Smith-Gahrsen er.

– Dette gjør at folk får kvalitet, og da får man suksess, sier kaffekongen til BA.

Selv tror han at håndverkerølet gir en positiv effekt på drikkekulturen til nordmenn.

– Vi går fra å drikke kvantitet til å drikke kvalitet. Det er det mange som burde være takknemlige for, sier Herman Friele.

Artikkeltags