Varsler mer priskrig i butikkene

Lokkevarer: Priskrigene i norske butikker skjer ofte ved at prisen dumpes på kjente og kjære varer, eksempelvis smågodt.  Arkivfoto: Rune Johansen

Lokkevarer: Priskrigene i norske butikker skjer ofte ved at prisen dumpes på kjente og kjære varer, eksempelvis smågodt. Arkivfoto: Rune Johansen

Artikkelen er over 3 år gammel

Butikkjedene varsler flere priskriger. Dagligvareekspert tror ikke at «prisdumping» er det smarteste for å lokke nye kunder.

DEL

Før påske brygget det opp til ny priskrig i dagligvarebutikkene. Prisen på smågodt ble dumpet til ned mot 2,90 hektoet i flere butikkjeder.

Det fikk forventet mottakelse hos forbrukerne. I flere butikker ble snopehyllene tømt allerede samme kveld.

Mer priskrig

BA har snakket med flere store butikkjeder. De levner liten tvil om at påskens priskrig neppe blir den siste i rekken.

– Priskrigen pågår hver dag gjennom hele året. Priskriger av slikt kaliber som vi har sett både nå til påske, og sist jul, vil vi nok se igjen, sier regionsjef Jan Olav Mjøs i Kiwi vest.

Han forteller om god respons på påskeprisene, både på de sunne og mer usunne.

Også konkurrenten Rema melder om høy påskeaktivitet.

– Det har gått over all forventning. Både på volumet varer, men også antallet kunder som har strømmet til butikkene, sier regiondirektør Christian Eskedal i Rema 1000 region Bergen.

– Må ta ansvar

Da BA skrev om påskekrigen var Meny klar på at de ikke ville selge smågodt til under kostpris, altså 7,90 kroner. De senket heller, i likhet med Kiwi, prisen på appelsiner – for å tilføye sunnhet i kampen om påskekundene.

– Jeg tror vi må leve med at det er priskrig på varene, men jeg tror vi må ta større ansvar ved å ikke regelrett dumpe prisene på usunne varer. Det tror jeg ingen er tjent med, sier kommunikasjonsrådgiver Eli Strand i Meny.

– Hvordan reagerte kundene på at smågodtprisen ikke ble senket til 2,90?

– Alt i alt tror jeg at kundene våres synes det var greit at vi ikke var med på den ekstreme prisdumpingen, sier hun.

Gjelder hele Europa

Heller ikke dagligvareekspert Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI i Oslo tror det blir slutt på priskrig i butikker.

– Det vil fortsette. Det norske markedet er mettet. Vi nordmenn er mette, og har nok mat. I mettede markeder vil det alltid bryte ut priskrig, sier han.

Odd Gisholt er klar på at priskrig på enkelte varer ikke er et særnorsk fenomen.

Odd Gisholt er klar på at priskrig på enkelte varer ikke er et særnorsk fenomen. Foto:

Gisholt tror ikke nødvendigvis at butikkjedene vinner flere kunder ved å kun tenke pris.

– De håper å få noen kunder over fra konkurrenten, men når alle setter ned smågodt-prisen til 29 kroner kiloet, så har ikke kunden noe grunn til å gå over. Det er tre ting som gjelder for butikkene; beliggenhet, beliggenhet og atter beliggenhet, mener Gisholt.

Han tror at det er kjedene som ikke glemmer innovasjon og service i priskrigen, som vil skaffe seg flest kunder i det lange løp fordi kundene blir lei lokkevarer.

Artikkeltags