Da tyske Lidl trakk seg ut av det norske markedet, etterlot de seg en rekke bygg.

Samtlige ble kjøpt opp Reitan Eiendom, og de fleste ble tatt i bruk av butikkjeden Rema 1000 etter kort tid.

Slik gikk det ikke med gigantlageret i Ådnadalen i Os. Der har 37.000 kvadratmeter lagerbygg stått ubrukt siden.

I mars skrev Vest24 hvordan NHP Eiendom, som blant annet eies av Reitan Eiendom, endelig kunne fortelle at gigantlageret skulle våkne til liv etter åtte års stillstand. De tok sikte på at leietakere skulle være på plass i løpet av 2015.

– Vi er i gang

I slutten av oktober kan prosjektleder Rolf Mo i NHP Eiendom fortelle om en forsiktig fremgang i prosessen.

– Vi er à jour med det. Vi har leietakere, men vi har mye ledig ennå. Det er veldig greit å være i gang, sier han til Vest24.

Fortsatt er det mye som bare er på samtalenivå, men han har én konkret avtale å vise til.

– Vi har leid ut utendørsarealet til Veidekke. De skal bygge ny E39 mellom Bergen og Os, og skal ha en stor brakkeforlegning på arealet, opplyser Mo.

Brakkene er foreløpig ikke satt opp, men etter planen skal de være på plass i starten av november.

Da skal Veidekke bli værende på tomten til deres arbeid på E39 er ferdig om cirka fem år, ifølge prosjektlederen.

Lagerbygget står tomt

Utendørsarealet er bare småtteri sammenlignet med det som er på innsiden. Der er det 37.000 kvadratmeter med uferdig lagerbygg, der takhøyden er 12-15 meter.

– Vi har noen interessenter som vil leie deler av bygget, men det er fremdeles bare på samtalenivå. Nå er det veldig godt å ha et par hundre mennesker der hver dag, som bruker og trafikkerer anlegget. Nå er det ikke et spøkelsesbygg lenger, forteller Mo.

Han vil ikke avsløre hvilke aktører det er snakk om. Veidekke skal disponere deler av utearealet på en slik måte at det ikke ødelegger for øvrig bruk av anlegget, hvis det skulle bli aktuelt.

– Vil dere kun leie ut, eller er det aktuelt å selge hele bygget?

– Kommer det noen som vil kjøpe det til en pris vi synes er riktig, så selger vi gjerne, men vi innser at det kanskje ikke står noen og banker på døren som har bruk for 37.000 kvadratmeter. Derfor prøver vi å finne løsninger ved å leie ut til mindre aktører.

Parallelt med klarsignalet for bygging av ny E39 mellom Bergen og Os, begynte eiendomsselskapet å merke en økt bevegelse i markedet.

I tillegg har Os kommune fått tillatelse til å bruke anlegget i sin markedsføring av Os som en næringskommune.

Mange forslag

Siden Lidl-retretten ble et faktum, er det mange som har spekulert rundt hva bygget til slutt ville ende opp som.

Det gikk så langt at Dagens Næringsliv oppfordret leserne sine til å sende inn forslag. Der ble det blant annet foreslått å bruke det som Tesla-fabrikk, velodrom, innendørs skianlegg og et nytt kjøpesenter av typen Gekås Ullared.

– Det er mange gode ideer og forslag, men alt koker ned til at det er noen som skal betale for det, fastslår Mo.

Til Eiendomsmagasinet har Os-ordfører Terje Søviknes sagt at et privat initiativ var å gjøre lageret om til fengsel. Også den ideen ble skrinlagt.

Hele eiendommen er på 100 mål. Det er opparbeidet og planert, men det mangler gulv i bygget og asfalt på hele plassen utenfor.

– Det er ikke brukbart uten at vi gjør noe mer, og det er vi i gang med. Det må en del ting på plass før vi kan slippe inn de første, uansett om de skal ha 1.000 eller 2.000 kvadratmeter.

– Har bygget vært en verkebyll for dere?

– Det er klart, når du har et sånt bygg stående ubrukt og ingen åpenbar interesse for å ta det i bruk, så er det ingen ønskelig situasjon.