Nå selger han dagligvarer for over en milliard

Smilende kan «Bunnpris-kongen» Thomas Sandland konstatere at arbeidet med den 46. butikken på Vestlandet er i rute. Snart flytter han også det administrative hovedkvarteret til Nøstegaten.

Smilende kan «Bunnpris-kongen» Thomas Sandland konstatere at arbeidet med den 46. butikken på Vestlandet er i rute. Snart flytter han også det administrative hovedkvarteret til Nøstegaten. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

På fem år har Bunnpris økt kraftig på Vestlandet. I år selger lillebror i det norske dagligvaremarkedet for over en milliard på Vestlandet.

DEL

Blant arbeidere, trailere og trucker tar en smilende Thomas Sandland imot i det som skal bli Bunnpris sitt nye hovedkvarter og kjedens 46. butikk i Rogaland og Hordaland. Det er godt over det doble av det som var målet da Sandland startet sin karriere som «Bunnpris-konge» i 2010.

– Den gangen var målet 20 butikker her på Vestlandet. I midten av januar åpner vi altså den 46., sier Sandland.

Butikkjeden solgte varer for 140 millioner kroner for fem år siden. I fjor var omsetningen nådd 600 millioner, mens man altså i inneværende år passerer milliarden. Omsetningsmålet for neste år er 1,25 milliarder kroner, og på sikt skal butikkene runde 1,5 milliard.

Fikk en mulighet

Noe av årsaken til den kraftige Bunnpris-veksten, er å finne i Coops kjøp av Ica tidligere i år. Konkurransetilsynet satte som vilkår at Coop solgte 90 av Ica-butikkene til andre aktører for å opprettholde lokal konkurranse. Det åpnet en mulighet for Sandland & co. Bunnpris overtok 13 Ica-butikker på Vestlandet, og åpnet dem i turbofart i midten av april.

Sandland innrømmer at det selvsagt har hjulpet godt på omsetningsveksten.

– Det har det, men økningen skyldes slett ikke bare det, sier Sandland, som legger til at få hadde troen på at Bunnpris hadde en fremtid i det norske dagligvaremarkedet i starten. Sandland trekker frem tre faktorer som spesielt har bidratt til suksessen.

– Først og fremst fikk vi flinke folk med på laget. I tillegg bidro jeg selv med kunnskap om eiendom. For det tredje lyktes vi med vår vurdering av markedet, sier Sandland.

Han påpeker at Bunnpris sitt konsept med søndagsåpne butikker var en suksess. I dag er derimot kjeden så etablert at søndagskonseptet er mindre viktig.

Lang historie

Bunnpris har røtter tilbake til 1830-årene, da Ivar K. Lykke etablerte fetevarebutikk i Trondheim. Smør var den viktigste varen.

I dag eier familien Lykke 70 prosent av Bunnpris, mens Sandland Holding har de siste 30 prosentene gjennom selskapet Bunnpris Vest AS.

Måten Sandland kom inn i bildet på, er preget av tilfeldigheter.

– Jeg og min far har i lang tid drevet stort innen eiendom, og vi hadde fem tomter som vi ønsket å utvikle for en butikkjede. Vi kom i kontakt med Bunnpris-systemet, og det endte med at vi bestemte oss for å starte et samarbeid, sier Sandland.

Det ble starten på det som om en knapp måned er 46 butikker på Vestlandet og en omsetning på over en milliard kroner i konkurranse med tre storebrødre. Bunnpris har på landsbasis 4,3 prosent av dagligvaremarkedet. Men Sandland påpeker at enkelte steder kan det tallet være betydelig høyere.

Flere faktorer

Han har følgende resept på hva som er nødvendig for å lykkes:

– Dagligvarehandel i dag er volum. Man må være en av de store. Bunnpris har innkjøpssamarbeid med Rema. Det er vi nødt til for å få konkurransedyktige priser på det vi kjøper inn, sier Sandland.

Han har selv hånd om 25 av de i dag 45 butikkene. Resten er drevet av franchisetakere. Totalt sysselsetter Bunnpris rundt 500 personer på Vestlandet.

Samtlige butikker er etablert som egne selskaper. Ifølge Bunnpris-eieren er årsaken at alle skal ha egne resultatmål.

I tillegg til butikken som er under bygging i Nøstegaten, bygger Bunnpris også nye administrasjonslokaler i bygget ved siden av. Der kjøpte Sandland & co. så mange kvadratmeter at selskapet også vil tilby utleie av kontorlokaler.

Skjerpet konkurranse

Konkurransen i det norske dagligvaremarkedet er knallhard og i stor grad konsentrert rundt de tre hovedaktørene Coop, Rema og Norgesgruppen. Informasjonsdirektør Per Roskifte i Norgesgruppen, som er størst med rundt 40 prosent av markedet, mener å merke at konkurransen har økt etter at Coop kjøpte Ica.

– Det gjelder over hele landet. Hvorvidt fremveksten av Bunnpris på Vestlandet bidrar til inntrykket om økt konkurranse er vanskelig å svare på. Vi vet ikke hvem vi tar kunder fra eller hvem vi mister til, sier Roskifte til Vest 24.

Regiondirektør Christian Eskedal i Rema mener det er bra at også mindre aktører hevder seg i dagligvaremarkedet.

– Vi opplever konkurransen som stor, også på Vestlandet. Men det er bra at også mindre aktører som Bunnpris vokser. Det bidrar til skjerpet konkurranse og kommer dermed kundene til gode, sier Eskedal.

Artikkeltags