Orkla overtar Kavli i Danmark

Orkla får kloa i flere kjente merkevarer, blant annet Kavli, etter å ha kjøpt den danske delen av Bergens-konsernet. FOTO: EIRIK HAGESÆTER

Orkla får kloa i flere kjente merkevarer, blant annet Kavli, etter å ha kjøpt den danske delen av Bergens-konsernet. FOTO: EIRIK HAGESÆTER

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Orkla Foods Danmark kjøper opp den danske grenen av Kavli og sikrer seg dermed viktige merkevarer i sitt sortiment.

DEL

Med oppkjøpet av det norskeide dagligvarekonsernet O. Kavli A/S får Orkla kloa i kjente varemerker som Fun, Grønnegården, Kavli, Scoop og Blomberg's Glögg. Orkla eier allerede saftmerket Fun i de øvrige nordiske landene, og med denne avtalen vil Orkla få det fulle eierskapet til Fun i Norden.

O. Kavli omsatte i 2014 for 170 millioner danske kroner og har 70 medarbeidere fordelt på kontoret i Hvidovre og fabrikken i Ringkøbing. O. Kavli ble grunnlagt i Bergen i 1893, og den danske virksomheten ble startet i 1935. O. Kavli eies av norske Kavli Holding AS.

Etter salget vil Kavli ha virksomhet i Norge, Sverige, Finland og Storbritannia.

Orkla hadde i 2014 en omsetning på rundt 30 milliarder kroner og hadde cirka 13.000 ansatte.

Partene er blitt enige om å holde kjøpesummen hemmelig. (©NTB)

Artikkeltags