Norges største steinprodusent utfordres av postordrefirmaer

Gråstein er ikke gråstein. Inni disse skjuler det seg et fantastisk fargespill, som kommer fram etter polering, sier Leif Olav Eide (til venstre), daglig leder i Eide Stein AS. Magne Eide (til høyre) er ansvarlig for salg, innkjøp og halvfabrikat, og forteller at steinen er importert fra hele verden.

Gråstein er ikke gråstein. Inni disse skjuler det seg et fantastisk fargespill, som kommer fram etter polering, sier Leif Olav Eide (til venstre), daglig leder i Eide Stein AS. Magne Eide (til høyre) er ansvarlig for salg, innkjøp og halvfabrikat, og forteller at steinen er importert fra hele verden.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Eide Stein AS har god kontroll på markedet, men utfordres av postordrefirmaer.

DEL

Eide Stein AS har ikke som mål å øke markedsandelen, men å beholde det de har i dag, som landets største produsent av stein. I 2014 omsatte bedriften for 43.777.000 kroner, skriver Tidens Krav.

– Konkurrentene er overalt. Her i Eide er vi en tung kjerne i bransjen. Sammen dekker vel de 14 bedriftene her rundt 40 prosent av steinbehovet i Norge, sier daglig leder i Eide Stein AS, Leif Olav Eide, til avisen.

Postordrefirma

De tøffeste konkurrentene er nå postordrefirmaer som sender varer direkte til kunder, i stedet for å gå gjennom byråer.

– Det har blitt færre av småfirma som starter med import. De kommer fort og går like fort under igjen, men de ødelegger prisene mens de er til stede, og når en faller av, kommer det et nytt firma med en gang, sier Leif Olav Eide.

Han er fornøyd med det Eide Stein AS gjør i dag, og at de har hatt en økning i markedsandelen de siste årene.

– Konkurransen er knallhard. Vi bruker mye tid og penger på markedsføring, reiser og seminarer. Gjør vi ikke dette, føler vi at vi blir hengende etter. Det skjer mye fra år til år, så man er nødt til å være ute i felten og følge med på nye ideer, sier Leif Olav Eide.

– Men vi elsker å konkurrere. Det er derfor vi holder på. Jeg er glad jeg ikke er våre konkurrenter.

Stein fra hele verden

Gravsteiner er fremdeles deres mest solgte produkt, etterfulgt av benkeplater til kjøkken og utemiljøstein.

Steinen importerer de fra blant annet Stølen, Larvik, Sverige, Finland og India.

– Her er det stein fra hele verden, sier Magne Eide, som er ansvarlig for salg, innkjøp og halvfabrikat i Eide Stein AS.

– Vi har utstyr til å produsere stein i Norge, men det blir ti ganger så dyrt som å importere fra utlandet. Vi har investert i utstyr for å prøve, men vi fant fort ut at vi ikke har sjanse til å henge på prisene, sier Leif Olav Eide.

Trender

Mote og trender har også sin plass i steinindustrien. På 1990-tallet ville folk ha sort, hvit og grå stein, mens nå vil vi ha mer farger og sjatteringer.

– Det er de samme fargene som går igjen både på gravsteiner og benkeplater. Svart og sølv er det store nå, sier Magne Eide.

De siste årene har kompositt, et blandingsmiddel av 90 prosent stein i tillegg til et limstoff, blitt det nye store. Rundt 60 prosent av det de selger er kompositt, noe som går på bekostning av steinsalget.

– Folk vil ha kompositt. Det er dyrere enn vanlig stein, så vi skjønner det ikke helt, men vi må bare følge markedet, sier Magne Eide.

– Fokus framover er å bli en miljøbedrift, så godt det lar seg gjøre, sier Leif Olav Eide.

Artikkeltags