Fylkesordføreren vil ha bedre taxi-prising

Fylkesordfører Tom- Christer Nilsen sier til BA at han ser et stort behov for at politikere og aktørene i næringen inngår en dialog om utfordringene som bransjen står overfor. FOTO: RUNE JOHANSEN

Fylkesordfører Tom- Christer Nilsen sier til BA at han ser et stort behov for at politikere og aktørene i næringen inngår en dialog om utfordringene som bransjen står overfor. FOTO: RUNE JOHANSEN

Artikkelen er over 4 år gammel

– Jeg vil anbefale mine kollegaer i Fylkestinget å jobbe for å få på plass prisinformasjon på taxiholdeplassene.

DEL

Det sier Tom-Christer Nilsen (H), fylkesordfører i Hordaland fylkeskommune.

For noen dager siden omtalte BA og Vest24.no forslaget fra daglig leder i Taxi 1, Robert Aasmul.

Han vil ha prisoppslag på taxiholdeplassen, slik at kundene kan undersøke hva de ulike selskapene koster før de setter seg inn i en bil.

– Jeg støtter Aasmul i dette forslaget, og mener at dette er noe som politikerne må ta opp, sier Nilsen.

Bakgrunnen er at Transportøkonomisk institutt peker på at dårligere tider i taxinæringen kan føre til høyere priser, fordi enkelte selskap satser på at kundene setter seg inn i første og beste bil i en taxikø.

Næringen selv peker på at det deles ut for mange løyver samt en økende konkurranse fra ulike typer ulovlig persontransport som årsak til nedgangen i bransjen.

Bybanen en konkurrent

Det er Hordaland fylkeskommune som er ansvarlig for å fastsette og tildele taxiløyver.

Fylkesordfører Nilsen sier at han ser et stort behov for at politikere og aktørene i næringen inngår en dialog om utfordringene som bransjen står overfor, og hvordan man kan tilpasse tilbudet til markedet.

– Disse utfordringene vil bare bli større, nå som Bybanen til Flesland begynner å nærme seg. Veldig mye drosjetrafikk er nettopp til og fra Flesland, og her blir nok Bybanen en konkurrent, sier Nilsen.

Han har ikke konkrete forslag til en løsning på nåværende tidspunkt, bortsett fra at han er tydelig på at man må se nærmere på praksisen med tildeling av løyver.

– Det er grunnen til at jeg ønsker en dialog, slik at vi kan komme til gode løsninger sammen.

Vil utfordre næringen

Alf Helge Greaker (V) er nestleder i samferdselsutvalget i Hordaland fylkeskommune.

I løpet av høsten skal utvalget behandle forslag til nytt drosjeregelverk. Greaker mener imidlertid at fylkeskommunen burde hatt en egen drosjestrategi.

– Drosjenæringen er en del av kollektivtilbudet. Likevel står det ingenting om drosjer i fylkeskommunens kollektivstrategi. Fylkespolitikerne deler ut løyver og bestemmer mye, uten å ha en klar drosjepolitikk, sier han.

Greaker har fått flertall for sitt forslag om at det utarbeides en klar strategi for drosjepolitikk, men sier at det nå begynner å haste. Derfor vil også han snarest mulig invitere til dialog med aktørene i næringen.

– Vi må diskutere hva vi kan gjøre lokalt for å bedre situasjonen. Muligens er det for mange løyver nå, og det er selvsagt forskjellige behov i Bergen og Kvam, for eksempel.

Samtidig mener Greaker at det er viktig å utfordre næringen.

– De sier selv at de ikke kan konkurrere mot pirattaxi og de appbaserte løsningene på pris. Da må de fortelle hva de kan tilby, som disse andre ikke kan.

Greaker mener at seriøsitet, kundeservice og brukervennlighet er stikkord her.

– Jeg tror at så lenge prisen er fornuftig er ikke det avgjørende, så lenge det oppleves lett og greit å bestille en taxi. Slik er det ikke hos alle taxiselskapene i dag, sier han.

Artikkeltags