Ny makt på Stord vil vingeklippe Hordfast

Slik ser en av etter hvert mange skisser av Hordfast, ny bro mellom Os og Stord, ut. Så spørs det hvordan dem blir når de nye politiske myndighetene på Stord har sagt sitt. ILLUSTRASJON: STATENS VEGVESEN

Slik ser en av etter hvert mange skisser av Hordfast, ny bro mellom Os og Stord, ut. Så spørs det hvordan dem blir når de nye politiske myndighetene på Stord har sagt sitt. ILLUSTRASJON: STATENS VEGVESEN

Artikkelen er over 3 år gammel

Ap, SV, KrF og Sp vil ha smalere vei og lavere fart.

DEL

Den nye Stord-ordføreren Harry Herstad (Ap) og kumpanene i SV vil senke farten og redusere bredden på ny E39 mellom Stavanger og Bergen.

– Vi betaler store kostnader for å få E39 over Stord, og det blir veldig lite penger igjen til å løse problemene ny E39 skaper for Stords øvrige transportnett. Når vi legger landet flatt for veien, må vi selvfølgelig ha innflytelse på de viktigste spørsmålene, sier Harry Herstad til BA.

Ap tar  sammen med SV, Sp og KrF over makten fra Høyre og Frp. Særlig SV har hatt kamp mot ny E39 som sin fanesak, det vil si: Kamp mot dimensjonene den nye veien planlegges med.

110 km/t

Farten skal være 110 km/t. Det betyr at det blir lite rom for å svinge seg gjennom terrenget, veien må gå mest mulig rett frem. Dette innebærer igjen store terrenginngrep.

Det skal være fire felt, hvert på minst 3,5 meter. I tillegg kommer veiskuldre på opptil tre meter, og gang og sykkelveier.

Nå vil den nye maktkonstellasjonen på Stord altså senke fartsgrensen og bredden på ny E39 på Stord.

Ikke på hele strekket, poengterer Herstad, men på deler av det. Han vil ikke si nøyaktig hvor, fordi det ennå ikke er bestemt hvor veien faktisk skal gå på Stord.

Kryssing til Tysnes

I stor grad avhenger det av hvor broen over Langenuen skal gå.

– Men i forbindelse med denne broen må man svinge seg inn på veien og av. Det medfører redusert fart på disse strekningene, og det må være mulig å se på grep i tilknytning til dette, sier Herstad.

Var alt som det pleier, ville Stord kommune vært suverene til å bestemme hvor denne veien skal gå.

Men E39 Stord-Bergen, som prosjektet heter nå, planlegges og prosjekteres av staten.

Det betyr at Stord kommune, som alle andre berørte kommuner, kun er for en høringspart å regne.

Prosjektleder for E39 Os-Bergen, Signe Eikenes, har fått med seg at de nye styrende politikerne på Stord varsler motstand.

– Jeg kan forstå at de er skeptiske til store inngrep. Men vi har en bestilling på fire felts vei med god standard, sier hun.

Eikenes poengterer at det dreier seg om ny E39 fra Stavanger til Bergen, og at strekket over Stord bare er en del av det.

Ønsker god dialog

– Det kan også bli en veldig god kollektivvei, tenk deg to timer mellom Stavanger og Bergen med buss. Grunnlaget for flytrafikk vil bli borte, men det betinger også at bussen kommer seg greit frem, sier Eikenes.

Det står i mandatet til veivesenet at de skal ha god dialog med lokale styresmakter. På Stord, som mange andre steder, er det Høyre og Frp som må gå av etter valget. I denne sammenheng var de to blå partiene for et halleluja-kor å regne.

– Tror du det blir vanskeligere med «god dialog» nå som det er skifte av stemning for prosjektet?

– Uansett ønsker vi en god dialog!

– Tror du dette vil forsinke prosjektet?

– Det er for tidlig for meg å si noe om. Vi har en nasjonal bestilling som vi må forholde oss til.

Det nye flertallet på Stord er ikke alene om å stille spørsmål ved Hordfast. Bente Bondhus, den nye gruppelederen til Sp på fylkestinget, mener fremdeles indre lei er bedre og mer gjennomførbart.

– Hva tenker du om det?

– Nå har vi jobbet i snart to år med denne traseen, så vi er tilsvarende lenge på etterskudd med en indre lei. Men det er ikke noen quick fix å bygge der. Den traseen er 25 km lenger. Det betyr 25 km mer naturinngrep, som ikke kan være uvesentlig i denne saken.

Artikkeltags