Sp: – Mister litt respekt når man skal kjempe for denne gigantomanien

Slik kan en rørbro i Bjørnefjorden se ut. Prislappen på prosjektet er i dag oppe i 27 milliarder kroner. ILLUSTRASJON: STATENS VEGVESEN

Slik kan en rørbro i Bjørnefjorden se ut. Prislappen på prosjektet er i dag oppe i 27 milliarder kroner. ILLUSTRASJON: STATENS VEGVESEN

Artikkelen er over 4 år gammel

– Hvorfor skal vi planlegge «verdens lengste», «verdens dypeste», og «verdens raskeste» forbindelse mellom Os og Stord?

DEL

– Jeg mister respekt når man skal kjempe for denne gigantomanien.

Dette sier Bente Bondhus, ny gruppeleder for Senterpartiet i Hordaland fylkesting. Hun har vært samferdselspolitiker i fylket i mange år, og har denne høsten forhandlet frem et nytt politisk flertall.

Sammen med Aps påtroppende fylkesordfører Anne Gine Hestetun og KrFs Pål Kårbø skal Sp styre fylket.

Ingen omkamp

De ville ha en indre trasé om Fusa i stedet for flytebro da kampen om trasé sto. I den politiske plattformen for de tre partiene står det bare at de skal «arbeide for E16 veg og bane, E39, E134, samt rassikring og trygge skoleveier».

– Varsler du og partiet ditt nå en omkamp om Hordfast?

– Nei. Traseen er valgt, og vi skal være med på å legge til rette for en fullføring av dette. Men skal vi fullføre for enhver pris? Hvis kostnaden for broen mellom Stord og Os blir så mange milliarder kroner dyrere enn det som ble sagt da avgjørelsen ble tatt, skal det bli spennende å se hva som skjer.

– Ja, hva tror du skjer da?

Bente Bondhus (til høyre) går til angrep på fjordkryssingen mellom Os og Stord. Her er hun fotografert sammen med den nye fylkesordføreren Anne Gine Hestetun. FOTO: HORDALAND FYLKESKOMMUNE

Bente Bondhus (til høyre) går til angrep på fjordkryssingen mellom Os og Stord. Her er hun fotografert sammen med den nye fylkesordføreren Anne Gine Hestetun. FOTO: HORDALAND FYLKESKOMMUNE

– Jeg tror svaret vil gi seg selv når de endelige kostnadstallene kommer på bordet. Jeg er ikke imot en fergefri kyststamvei, det var jo vår partileder Liv Signe Navarsete som dro det i gang.

– Verdens dyreste

– Men sluttsummen vil nok vise at Hordfast ikke bare er «verdens lengste», «verdens dypeste» og «verdens raskeste», men også «verdens dyreste» prosjekt. Jeg lurer på hvem som egentlig vil ha et monument etter seg, sier Bondhus. Hun mener dette vil bli et prioriteringsspørsmål.

Samfunnet skal ha penger til å fullføre andre prosjekter, som E16 mellom Bergen og Voss, samt E134 til Oslo, sier hun.

Bondhus minner om at det reiser stusselige 2400 biler per døgn mellom Os og Stord i dag, og at trafikkutviklingen har stått i ro i mange år. På E16 er trafikken fire ganger så stor og økende.

Hun reiser selv fra Kvinnherad via Kvam, Fusa og Samnanger før hun er i Bergen. På veier av mildt sagt varierende standard.

To milliarder per minutt?

– Argumentet for en flytebro er at man sparer 12-15 minutter i forhold til indre trasé. Skal vi betale en til to milliarder kroner per innsparte minutt? Er det rett? Størsteparten av innbyggerne og næringslivet i fylket skal kjøre på andre veier enn E39, og vi kan ikke bruke alle ressursene våre på ett eneste prosjekt.

– Jeg er på ingen måte imot å bygge vei, men jeg er imot å bruke milliardene våre på en slik at vi ikke har økonomi til å legge til rette for at næringsliv kan eksistere andre steder i fylket, sier Bondhus.

Nils T. Bjørke (Sp) er ny leder i samferdselsutvalget. Vossingen og Sp-mannen sier at E16 må komme før Hordfast.

– Liv må komme foran tid. Vi har sett såpass mange ulykker og ras langs E16 at det prosjektet må komme først.

Han mener at prisingen av Hordfast er en «kjempeutfordring».

– Og teknologisk er mye uavklart.

– Går sin gang

Bergen Næringsråd sin transportpolitiske talsmann Atle Kvamme tror ikke at utspillet fra den nye makten i fylkeskommunen vil forsinke arbeidet med Hordfast.

– Hun sier klart at hun ikke er for en omkamp, og da stoler jeg på det. Det vil ikke skje noe annet nå enn at utredningene går sin gang, sier Kvamme.

Næringspolitisk sjef Atle Kvamme i Bergen Næringsråd frykter ikke at Sp-utspillet vil forsinke E39-planene. FOTO: DAG BJØRNDAL

Næringspolitisk sjef Atle Kvamme i Bergen Næringsråd frykter ikke at Sp-utspillet vil forsinke E39-planene. FOTO: DAG BJØRNDAL

Hordfast er «næringslivets prosjekt». Det er NHO og Bergen Næringsråd som har lobbyert hardest og skaffet seg faglige argumenter for å bygge broen. Kvamme tror ikke at Bondhus sin «duppeditt»-beskrivelse av prosjektet er særlig presis.

– Vi har klart å bygge flytebroer før, og det vi ser er at trafikken tredobler seg i løpet av 8-10 år når vi får slike veier. Derfor blir det feil å vise til dagens trafikk.

Frykter ikke mindre trykk

– En slik tredobling av trafikken vil vi også få om vi velger indre lei. Det fører til et behov for fire felt og det er derfor det ble like dyrt, sier Kvamme.

Fra politisk hold har Høyre og Frp gått i bresjen for Hordfast. Nå er de vippet ut av nær sagt alle viktige sammenhenger lokalt. Kvamme frykter ikke at det betyr mindre trykk på saken.

– Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen har sagt at vi skal bygge i den rekkefølge som er, og at vi ikke skal sette Hordfast opp mot ny E16 og jernbane mellom Voss og Bergen. Da blir det litt leit om fylket skal ta debatten om igjen.

Artikkeltags