Statsråden har bestemt seg - slik blir E16

Foto:

Av , og
Artikkelen er over 2 år gammel

Samferdselsministeren Ketil Solvik-Olsen og Monica Mæland har sagt sin mening om ny forbindelse mellom Arna og Voss.

DEL

Jernbaneverket og Statens vegvesen har anbefalt løsningen «K5» (se illuststrasjon i saken) mellom Bergen og Voss. Dette er en løsning som gir ny jernbane og ny vei, til en pris på omlag 35 milliarder kroner.

Reisetiden med bil mellom Bergen og Voss kuttes fra 72 til 46 minutter. For tog blir tiden mer enn halvert, fra 63 minutter til 24 minutter.

LES OGSÅ: Legger vekk storhavn og godsterminal på Flesland

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen åpnet tirsdagens pressekonferanse med det alle var nysgjerrige på.

–  Vi har brukt mye tid, regjeringene med Monica og meg, og landet på at vi skal legge til grunn K5 i sitt videre arbeid. Første strekk er herfra til Stanghelle. Resten av strekket kommer senere.

Solvik-Olsen sier at beslutningen er viktig. Han vil ha det inn i NTP, og foreslår at de lokalt går rett på reguleringsarbeid. Han vil ikke si noe om tidsperspektivet.

Berømmer regjeringen

Monica Mæland sier at for mange har blitt skadd og drept på denne veien.

– Det handler om de mange som ferdes på veien, men også om at næringstransport og gods skal frem. Det et avgjørende at vi får startet opp fortest mulig, sier Mæland., sa næringsministern.

– Har dette noe å si for fremdriften til E39?

– Det er et godt prosjekt, og hvis folk på Stord ikke stemmer det ned bygger vi fire felt der også. Dette er imidlertid ankeret for øst-vest. Likevel, vi utsetter ikke E39 som følge av dette. Men heller ikke dette bygges på to år. Det tar tid å få ting på plass, sier Solvik-Olsen.

Voss-ordfører Hans Eirik Ringkjøp forteller at han sov dårlig i natt.

– Jeg berømmer regjeringen for et djervt valg. Det er en historisk beslutning som tar Bergensbanen tilbake. Det er en ny start og dere ter dette på alvor, det berømmer jeg dere for. Jeg sov dårlig i natt, men det var fordi jeg gledet meg, sier Ringkjøp direkte henvendt til Solvik-Olsen.

Har tatt tid

Ketil Solvik-Olsen har hatt denne anbefalingen i sitt departement i halvannet år. Først nå, før jul, kommer han med det som skal være regjeringens syn på saken.

Det som har voldet Solvik-Olsen og regjeringen hodebry er først og fremst den høye prisen, dernest at de såkalte kvalitetssikrerene har kommet frem til at løsningen ikke kan anbefales.

LES SAKEN: Kalkulerer med 70 drepte på E16

Saken fortsetter under grafikken. Trykk for å forstørre.

Regjeringen går inn for det såkalte K5-alternativet for vei og tog i Hordaland. Reisetiden med bil mellom Voss og Bergen kuttes fra 72 til 46 minutter. For tog blir tiden mer enn halvert, fra 63 til 24 minutter.

Regjeringen går inn for det såkalte K5-alternativet for vei og tog i Hordaland. Reisetiden med bil mellom Voss og Bergen kuttes fra 72 til 46 minutter. For tog blir tiden mer enn halvert, fra 63 til 24 minutter. Foto:

LES SAKEN: Heller mot å dele bygging av ny E16 og Vossebane opp i etapper

– Dette er en stor dag

Tidligere i høst arrangerte Laila Himle aksjonen «Ny E16 Bergen - Voss umiddelbart».

– Jeg har vært bekymret i årevis, men da jeg så det steinblokken som hang over veien ved Vaksdal smalt det i hodet mitt. Å kjøre E16 er som å spille russisk rullett, sa Himle til BA da..

Hun har ventet i spenning på å høre hva Solvik-Olsen hadde å si på dagens pressekonferanse. Himle er godt fornøyd da vi snakker med henne på telefon like etterpå.

– Jeg er veldig glad akkurat nå. Endelig føler jeg at vi har blitt hørt og tatt på alvor. Jeg er selvsagt litt skuffet over at de ikke velger å ta hele strekningen til Voss, men det farligste partiet av strekningen er blitt prioritert, og det er jeg glad for, sier hun.

Men ministeren kommer ikke med et klart tidsperspektiv her. Hva tenker du om det?

– Det kommer opp i Najonal transportplan nå, og om dette blir vedtatt i Stortinget trenger det ikke ta fire år. Jeg forstår at ting må undersøkes nærmere og det er viktig at ting gjøres ordentlig, svarer Himle og legger til at hun er alt-i-alt fornøyd med det hun har hørt så langt.

 – Nå er det viktig at løftene holdes, og at dette ikke blir en hvilepute. Dette er en stor dag for alle som bor og ferdes langs E16.   

Senere på ettermiddagen skal Jernbaneverket i dag presentere sin utredning om hvor en ny godsterminal bør ligge i Bergen. Også dette er på overtid holdt opp mot tidligere uttalelser.

Artikkeltags