Positiv til vogntog-frakt innenlands på Danskebåten

Fjord Lines MS «Stavangerfjord» og søsterskipet MS «Bergensfjord» går med mye ledig godskapasitet mellom Bergen og Stavanger. Nå kan reglene bli endret. FOTO: MAGNE TURØY

Fjord Lines MS «Stavangerfjord» og søsterskipet MS «Bergensfjord» går med mye ledig godskapasitet mellom Bergen og Stavanger. Nå kan reglene bli endret. FOTO: MAGNE TURØY

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Hordaland fylkeskommune er positiv til å la Fjord Line frakte vogntog innenlands mellom Bergen og Stavanger.

DEL

Det skriver fylkeskommunen på sine hjemmesider.

Standpunktet går frem av et høringssvar til Toll- og avgiftsdirektoratet.

– Å åpne for godstransport mellom Bergen og Stavanger på Fjord Line sine ruter vil medvirke til reduserte klimautslipp, færre trafikkulykker, mindre trafikkbelastning på veiene og en lettere hverdag for mange bedrifter i regionen, sier fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H) til fylkeskommunens nettsider.

Han legger til at standpunktet er i tråd med nasjonale og politiske føringer om å flytte godsfrakt fra vei til sjø.

I dag gjør moms- og avgiftsreglene at Fjord Lines to danskeferger seiler med ledig kapasitet tilsvarende 34.000 vogntog mellom Bergen og Stavanger hvert år. Grunnen er at fergene har momsfritak i utenriksfart, men ikke innenlands. Nå blir det tatt grep for å finne en løsning på det som blir omsatt innenlands på fergene.

Konsernsjef Rikard Ternblom i Fjord Line har tidligere sagt til Vest 24 at rederiet kan starte med godsfrakt allerede fra 1. september, hvis reglene blir endret. Hvor mye inntekter en regelendring betyr for Fjord Line, vil ikke konsernsjefen ut med, men rederiet vil øke inntektene med flere titalls millioner kroner.

Da Vest 24 i vår var i kontakt med to av de største fraktselskapene, signaliserte de interesse for skipsfrakt.

– Dersom vi kan transportere hele lastebiler med sjåfør, ser vi mulighet for mer enn en dobling av innenlandske transporter på sjø hvis dette møter våre kunders behov, sa pressesjef John Eckhoff i Bring.

Informasjonssjef Einar Spurkeland i DB Schenker benyttet muligheten til å kalle vestlandsveiene «en katastrofe», men påpekte at skipstilbudet må være konkurransedyktig på pris hvis det skal være interessent for transportgiganten.

Artikkeltags