Vurderer ikke nye E134-alternativer før NTP er vedtatt

E134 Haukelivegen AS vil ha vurdert nye alternativer til vintersikker stamvei over Haukeli. Det får de ikke før Nasjonal Transportplan (NTP) er vedtatt, ifølge Samferdselsdepartementet. ILLUSTRASJON: E134 HAUKELIVEGEN AS

E134 Haukelivegen AS vil ha vurdert nye alternativer til vintersikker stamvei over Haukeli. Det får de ikke før Nasjonal Transportplan (NTP) er vedtatt, ifølge Samferdselsdepartementet. ILLUSTRASJON: E134 HAUKELIVEGEN AS

Artikkelen er over 3 år gammel

Selskapet E134 Haukelivegen AS vil ha flere alternativer til vintersikker vei vurdert. Det får de ikke før tidligst neste år.

DEL

Det går frem av svaret fra statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp), etter at Vest 24 før helgen meldte at ny øst-vest-stamvei over Haukeli neppe blir helt vintersikker likevel.

I valget mellom en lang tunnel til 14 milliarder kroner og fire korte tunneler til halve prisen, går både Vegdirektoratet og departementet inn for det siste alternativet. Det omfatter også åtte kilometer høyfjellsvei i dagen, noe som fører til at bommene kan bli stengt mellom øst og vest på vinterstid også i fremtiden.

Flere alternativer

Daglig leder Børge Skårdal i interesseselskapet E134 Haukelivegen fortalte til Vest 24 før helgen at selskapet har fått utarbeidet ytterligere alternativer som de vil ha vurdert.

– Disse alternativene gir en sikrere vei enn det billigste alternativet til en lavere kostnad enn det dyreste alternativet med lang tunnel, sa Skårdal til Vest 24 før helgen.

NTP først

Statssekretær Tom Cato Karlsen i Samferdselsdepartementet svarer imidlertid følgende på om det er aktuelt for departementet å be veimyndighetene vurdere flere alternativer over Haukeli: «Nå skal vi i første omgang få behandlet og vedtatt ny NTP, før vi kan begynne å vurdere om det er ytterligere alternativer som skal vurderes ifm. E134».

Karlsen påpeker at å gjøre den nye øst-vest-veien vintersikker er et viktig kriterium.

– Samtidig er trafikksikkerhet meget viktig. Det er også et poeng med hensyn til tunnellengder. Jo lengre tunneler, jo større potensiell risiko ved uønskede hendelser, skriver Karlsen i en epost.

Han viser til at oppgaven er å finne en god balanse mellom vintertrygge veiforbindelser og trafikksikkerhet når hovedveiene planlegges.

Artikkeltags