Bergen Groups daværende verftsdivisjon deltok i konkurransen om oppdraget med byggingen av det nye logistikkfartøyet «Maud» som er 183 meter langt og 26 meter bredt.
Forsvaret valgte imidlertid å plassere milliardordren på Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) i Sør-Korea, skriver Dagens Næringsliv.
Nå viser det seg at verftet er flere måneder etter skjemaet. I tillegg gjør utviklingen i valutakursene det nødvendig å øke bevilgningene til prosjektet. Den opprinnelige kontraktssummen var på 1,32 milliarder kroner.
– DSME har meldt fra om noen forsinkelser, men skipet sjøsettes i løpet av sommeren, og deretter vil testene starte. Forsinkelsene er anslått til rundt fire måneder, sier informasjonsdirektør Marianne Øiahals i Forsvarsmateriell.
Det nye fartøyet, som skal støtte og etterforsyne maritime styrker, blir dobbelt så stort som fregattene. Ifølge Øiahals er prosjektet så langt gjennomført innenfor kostnadsrammen.
Fellesforbundets leder Jørn-Henning Eggum har fått mange reaksjoner fra tillitsvalgte på de norske verftene på at ordren gikk til Sør-Korea. Han er opptatt av at Forsvarsdepartementet ikke gjør den samme feilen om igjen med det neste store prosjektet, de nye kystvaktfartøyene. (©NTB)