Wärtsilä kaster seg inn i fergekampen

Slik ser de nye fergene som Wärtsilä på Fitjar og Stord har utviklet, ut. ILLUSTRASJON: WÄRTSILÄ

Slik ser de nye fergene som Wärtsilä på Fitjar og Stord har utviklet, ut. ILLUSTRASJON: WÄRTSILÄ

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Slik ser fergefremtiden ut gjennom Wärtsiläs øyne.

DEL

Wärtsilä kaster seg inn i kampen om å få bygge fremtidens ferger. Konseptet selskapet har utviklet er ifølge en pressemelding i henhold til norske myndigheters retningslinjer for fergetransport. Fokus er på å få bort skadelige klimautslipp.

Den nye fergetypen er utviklet i et samarbeid mellom Wärtsiläs skipsdesignkontor på Fitjar og selskapet sin elektro- og automasjonsavdeling på Stord.

– Vi jobber kontinuerlig med å utvikle skipsdesign, marine produkter og integrerte løsninger som skal gi et vesentlig bidrag til å redusere miljøbelastningen for skipsfarten. Ved å fjerne de lokale utslippene fra fergetransport mener vi at vi bidrar aktivt til å beskytte det marine miljøet, sier Riku-Pekka Hägg, visepresident i Wärtsilä Ship Design, i pressemeldingen.

Fergene i den nye serien vil kunne ta fra 60 til 120 biler på ett enkelt dekk.

Fergene er designet for å kunne kjøre på batterier alene, eller på en hybridløsning der drivstoffalternativene er flytende gass (LNG) og biodrivstoff. Ifølge selskapet blir drivstofforbruket redusert med 100 prosent ved batteridrift, mens det ved hybriddrift er halvert fra dagens konvensjonelle ferger.

Kapteinen har god utsikt fra broen på de nye fergene. ILLUSTRASJON: WÄRTSILÄ

Kapteinen har god utsikt fra broen på de nye fergene. ILLUSTRASJON: WÄRTSILÄ

De nye fergene er også tilrettelagt for for trådløs lading. Batteriene blir ladet uten kabler av noe slag, noe som innebærer mindre slitasje og som gjør at ladingen kan starte umiddelbart etter at fergene har lagt til kai.

Ifølge kommunikasjonssjef Marie Launes er målet nå å vinne fremtidige fergeanbud med den nye fergetypen.

Artikkeltags