Sikrer mer aktivitet etter et godt 2015

Forskjellig gods fra Møre og Romsdal-regionen kan nå transporteres direkte til Europa fra Gjemnes.

Forskjellig gods fra Møre og Romsdal-regionen kan nå transporteres direkte til Europa fra Gjemnes.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Transport til Rotterdam betyr økt aktivitet for Høgset Terminalen i Møre og Romsdal.

DEL

Det blir mer aktivitet på terminalen på Høgset etter at de sikret seg en samarbeidsavtale med rederiet Samskip. Fra januar 2016 skal det én gang i uken transporteres gods fra Gjemnes til Rotterdam. Det sikrer mange nye anløp ved Høgset Terminalen neste år, skriver Tidens Krav.

Fra 190 til over 400 anløp

– Dette kommer til å bety rundt 50 anløp neste år. Ut ifra ambisjonene til Samskip, kan det bli mye last, sier daglig leder Bjørn Roald Langnes ved Høgset Terminalen.

Det nye samarbeidet blir en utvidelse av aktiviteten terminalen allerede har, men Langnes kan vise til at de har opplevd god økning i aktivitetsnivået. I 2013 var det drøyt 190 båtanløp ved Høgset Terminalen, mens de i løpet av 2015 passerer over 400 båtanløp.

Om 50 nye anløp blir en ren påplussing, eller hvor nivået kommer til å ligge neste år, kan ikke Langnes si sikkert.

– Vi vet ikke akkurat hvor mange anløp vi kommer til å få, men 2015 har vært et kjempeår for oss.

Ny aktør

Det nederlandske selskapet Samskip har lang historie og drøyt 1.300 ansatte verden rundt, men er relativt sett en nykommer i Norge. Ut ifra Rotterdam har selskapet et stort nettverk hvor det transporterer gods til resten av Europa. Selskapet har også et stort utbygd nettverk på tog- og veibanene i Europa.

Fra før av har selskapet etablert ruter fra Rotterdam til Ålesund, Tananger og Bergen.

Høgset Terminalen kommer til å dekke både Nordmøre og Romsdal. Selskapet mener at de kan tilby kunder nærmere transport til Europa via sjø.

Sist søndag lå konteinerskipet «ALK» til kai ved Høgset Terminalen for å prøvekjøre den nye ruta. De ansatte ved terminalen var i full gang med å laste konteinere med gods som skal ut til markedet.

Vekst

Også Gjemnes-ordfører Knut Sjømæling var innom. Han er fornøyd med at terminalen sikrer lokal aktivitet.

– Jeg håper dette kan bidra til å skape vekst i regionen. Det er viktig for å skape aktivitet og arbeidsplasser, og nå begynner dette å bli omfattende, sier Sjømæling.

Daglig leder ved Høgset Terminalen, Bjørn Roald Langnes, og Gjemnes-ordføreren Knut Sjømæling er fornøyd med sikret aktivitet ved terminalen.

Daglig leder ved Høgset Terminalen, Bjørn Roald Langnes, og Gjemnes-ordføreren Knut Sjømæling er fornøyd med sikret aktivitet ved terminalen.

Det er Gjemnes kommune som eier selve kaia, mens Høgset Terminalen eier eiendommen og hallene bak kaia. Høgset Terminalen er lokalt eid av Langnes-familien.

– Havna er strategisk plassert og i et godt farvann i le for sterke strømmer og vind. De som driver her, er innovative og er selv pådriverer for å skape denne aktiviteten, sier Sjømæling.

Ingen 8 til 16-jobb

Å jobbe på terminalen er ikke noen typisk 8 til 16 jobb, ifølge Langnes. De fleste båtanløpene er mellom torsdag og søndag, og et skip kan ha en liggetid på fra to til seks timer. Dermed må de ansatte stille opp når det er skip innom.

Langnes er tydelig på at selskapet ønsker å fortsette veksten.

– Men vi må ha mer areal. Det blir aldri nok areal, og vi må vurdere om vi skal bygge en tilsvarende hall som vi bygde i vår, sier Langnes.

På grunn av større aktivitet, har Høgset Terminalen også økt bemanningen sin med 50 prosent, og er i dag seks ansatte.

Artikkeltags