Slik vil de få slutt på ubrukte gavekort

Olav Balandin (f.v.), Bjørn Erik Lilleskare og Remy Paulsen vil, sammen med Vegard Huus Iversen (ikke avbildet) revolusjonere gavekort-markedet med en appversjon av gavekort. Her med pilotkunde Sissel Tangerås i Aktiv 365.

Olav Balandin (f.v.), Bjørn Erik Lilleskare og Remy Paulsen vil, sammen med Vegard Huus Iversen (ikke avbildet) revolusjonere gavekort-markedet med en appversjon av gavekort. Her med pilotkunde Sissel Tangerås i Aktiv 365. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Hvert år blir gavekort for 2,5 milliarder kroner liggende ubrukt i norske hjem. Det vil bergensselskapet DiggEcard få en slutt på med sin nye gavekort-app.

DEL

– Vi har utviklet en applikasjon hvor du kan kjøpe gavekort, sende gavekort med en personlig hilsen, skanne inn fysiske gavekort og bruke gavekort i butikker via mobilen din, forteller Remy Paulsen i DiggEcard.

– FORDELER FOR ALLE

Forbrukerrådet fant i fjor ut at én av ti nordmenn hadde minst ett ubrukt gavekort liggende fra julen året før. Det vil gründerne bak ideen om å ta gavekortene inn i den digitale tidsalderen, Vegard Huus Iversen, Remy Paulsen og Bjørn Erik Lilleskare, ha slutt på.

Tanken er både å få slutt på at gavekort blir liggende ubrukt, og å gjøre det enklere for både kunder og butikker å velge gavekort, forteller daglig leder i DiggEcard Olav Balandin.

– Vi mener at denne appen vil være en fordel for både butikkene og forbrukerne, sier han, og forklarer:

– Folk har alltid med seg mobilen, og kan dermed bruke gavekortet når de er i butikken, i stedet for at det ligger og støver i en skuff og blir glemt. De varsles også når utløpsdatoen nærmer seg.

Brukerne kan kjøpe et gavekort der de er når de vil, i stedet for å måtte dra innom en butikk og kjøpe det. Og man kan selv bestemme når gavekortet skal sendes til mottakeren, ifølge gründerne.

– For butikkene vil økt salg av gavekort være en fordel med tanke på å få flere kunder inn i butikkene. App-løsningen er dessuten billigere for butikkene enn dagens løsninger, sier Balandin.

Sissel Tangerås er eier av Aktiv 365 på Paradis. Hun har vært en av flere pilotkunder for DiggEcard, og har stor tro på løsningen.

– Vi selger gavekort, primært på spabehandlinger, for 650 000 kroner årlig. En løsning som gjør at flere faktisk benytter seg av gavekortet er en fordel for oss, for de kundene ender ofte opp med å kjøpe mer og anbefale oss til andre. Dessuten er denne løsningen lettere for oss å administrerer, sier Tangerås.

– VIL OVERTA MARKEDET

Appen vil være gratis å laste ned, men det koster ti kroner å kjøpe et gavekort.

–Butikkene betaler en avgift månedlig for å være tilknyttet appen, forteller Paulsen.

1. mai startet de tre gründerne bak ideen til gavekort-appen med å lage en forretningsmodell.

Selskapet DiggEcard ble stiftet 8. juli. Lørdag lanserer de appen.

– Vi har hatt mellom tre og fem utviklere i jobb for oss til å lage den tekniske løsningen, men står selv for designet, forteller Paulsen.

–Vi ikke tatt ut lønn ennå, men har fått støtte fra Innovasjon Norge. Vi regner med å gå i balanse i løpet av neste år, sier Balandin.

De velger å lansere appen før de har fått mange butikker med som kunder.

– Vi har valgt en fortløpende lansering der vi knytter til oss flere kunder underveis og lanserer oppdateringer etter hvert. Blant annet vil vi også komme med en løsning for tilgodelapper, sier Balandin.

Ambisjonen deres er å overta markedet for gavekort.

– Vi vil ikke bare satse i Norge. Målet er å få appen ut i hele verden, proklamerer Balandin.

– GOD IDÉ

Professor Ola H. Grytten ved Norges Handelshøyskole er mannen som gjennom undersøkelser beregnet seg frem til at nordmenn glemmer å bruke gavekort for 2,5 milliarder kroner årlig.

Grytten mener ideen til gründerne i DiggEcard er god, men er ikke overbevist om at det vil føre til færre glemte gavekort.

– Det er jo positivt at man slipper problemet med at man å glemmer gavekortet hjemme. Men denne appen kan jo fort føre til at flere kjøper gavekort, og det vil nok alltid være noen som blir glemt, dermed er det ikke gitt at mindre penger går tapt for forbrukerne, sier han.

–Vil du selv bruke denne appen, tror du?

–Nei, jeg bruker ikke gavekort. Jeg er forsiktig med å gi det fordi jeg vet at det kan bli liggende. Jeg har selv glemt å bruke gavekort, vedgår Grytten.

Sissel Tangerås i Aktiv 365 tror derimot at appen vil gjøre henne tryggere som giver av gavekort.

– For mobilen har jo mottakerne alltid med seg, påpeker hun.

Appen lanseres lørdag.

Artikkeltags