Mener Norges omdømme skades av hotellstreiken

Fagbevegelsen hadde i formiddag fanemarkering utenfor Clarion Hotel Havnekontoret og Radisson Blu Royal Hotel Bergen på Bryggen.

Fagbevegelsen hadde i formiddag fanemarkering utenfor Clarion Hotel Havnekontoret og Radisson Blu Royal Hotel Bergen på Bryggen. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Oslo (NTB): – Hotellstreiken er fryktelig negativ for Norges omdømme, sier Vibeke Raddum, europasjef for den store asiatiske turoperatøren Tumlare, til Dagens Næringsliv.

DEL

Lørdag trappes streiken opp, og ytterligere 1.000 ansatte tas ut i streik.

– Det er jo typisk at dette kommer nå i oppkjøringen til den norske turistsesongen. Dette skaper både usikkerhet og uro i tillegg til betydelige tilleggskostnader for oss, sier Raddum.

Hun mener streiken er ødeleggende for bransjen.

– For oss som selger Norge utenlands er det fryktelig negativt at vi får en slik streik. Det er fryktelig negativt for Norges omdømme. Det er bare i Frankrike og i Norge slikt skjer, sier hun til Dagens Næringsliv.

Administrerende direktør i Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold, håper ikke streiken vil ødelegge for dem i turistsesongen.

– Vi har ingen indikasjoner på at det skal bli en svakere enn ventet turistsesong i sommer på grunn av streiken. Men streiken gjør det absolutt forskjellig fra situasjonen i fjor, og jeg tenker at dersom streiken varer langt ut i mai, må vi gjøre en ny evaluering, sier han. (©NTB)

Artikkeltags