Gå til sidens hovedinnhold

Mener Norges omdømme skades av hotellstreiken

Artikkelen er over 4 år gammel

Oslo (NTB): – Hotellstreiken er fryktelig negativ for Norges omdømme, sier Vibeke Raddum, europasjef for den store asiatiske turoperatøren Tumlare, til Dagens Næringsliv.

Lørdag trappes streiken opp, og ytterligere 1.000 ansatte tas ut i streik.

– Det er jo typisk at dette kommer nå i oppkjøringen til den norske turistsesongen. Dette skaper både usikkerhet og uro i tillegg til betydelige tilleggskostnader for oss, sier Raddum.

Hun mener streiken er ødeleggende for bransjen.

– For oss som selger Norge utenlands er det fryktelig negativt at vi får en slik streik. Det er fryktelig negativt for Norges omdømme. Det er bare i Frankrike og i Norge slikt skjer, sier hun til Dagens Næringsliv.

Administrerende direktør i Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold, håper ikke streiken vil ødelegge for dem i turistsesongen.

– Vi har ingen indikasjoner på at det skal bli en svakere enn ventet turistsesong i sommer på grunn av streiken. Men streiken gjør det absolutt forskjellig fra situasjonen i fjor, og jeg tenker at dersom streiken varer langt ut i mai, må vi gjøre en ny evaluering, sier han. (©NTB)