Denne har de kranglet om i over ett år

Denne bommen på Flesland er stridens kjerne. Mandag var den ikke tatt i drift ennå.

Denne bommen på Flesland er stridens kjerne. Mandag var den ikke tatt i drift ennå. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Det strides fortsatt om taxiendringene på Flesland. Næringen frykter utviklingen.

DEL

Det vekket reaksjoner i taxinæringen da Avinor for over ett år siden uttalte at de ville innføre bompengeavgift for alle drosjene på Flesland.

Fortsatt diskuteres det.

– Vi har ikke bruk for en bom. Det fungerer bra slik som det er nå, sier drosjesjåfør Ronny Pedersen i Taxi 1.

Han frykter, i likhet med sin sjef, Robert Aasmul, at den nye praksisen vil gjøre situasjonen vanskeligere for taxibransjen.

– Det er Avinor som bestemmer hvilken kapasitet drosjenæringen skal ha på flyplassen. Og ved å flytte oss vekk, til et depot, kan de regulere kapasiteten. Vi mener det vil gi et dårligere tilbud og være konkurransevridende, sier Aasmul.

Systemet testes nå

Kort fortalt skal taxibestillingen på Flesland fungere slik at passasjerene får hjelp av en taxivert utenfor terminalen, som deretter tilkaller en taxi fra taxidepotet et stykke unna.

Cathrine F. Framholt

Cathrine F. Framholt Foto:

– Jeg tror kundene vil sette pris på at det blir lettere å velge selskap med fritt taxivalg, og at det blir lettere å få tak i bil med spesialutstyr, for eksempel barneseter, sier Cathrine F. Framholt, kommunikasjonsansvarlig hos Avinor på Flesland.

Da BA var på Flesland mandag morgen, gikk taxiavviklingen som normalt uten verken bompenger eller såkalte taxiverter.

– Vi har brukt lang tid sammen med Norges Taxiforbund for å komme frem til en avtale. Den er signert fra vår siden, men foreløpig har vi ikke mottatt den i retur. Da er det ikke formelt på plass ennå, sier Egil Thompson, konserndirektør for kommunikasjons og marked i Avinor.

Planen er å starte bomsystemet så fort avtalen er i boks. Thompson vil ikke spekulere i hvorvidt avtalen blir returnert med en signatur, eller ikke.

For å finansiere deler av utbyggingen og driften, er planen en ekstraavgift på ti kroner.

– Den kostnaden vil bli påført kundene. Slik må det bli, sier drosjesjåfør Ronny Pedersen.

Drosjesjåfør Ronny Pedersen og flere av de andre sjåførene på holdeplassen ved Flesland er skeptisk til endringene.

Drosjesjåfør Ronny Pedersen og flere av de andre sjåførene på holdeplassen ved Flesland er skeptisk til endringene. Foto:

– Finner en ordning

Jan Valeur, daglig leder i Bergen Taxi, har tro på at dialogen mellom Avinor og Norges Taxiforbund vil føre til enighet.

– Jeg tar det for gitt at man oppnår enighet, sier Valeur.

Ordningen skal etter planen evalueres etter et halvt års drift, opplyser Avinor til BA.

Artikkeltags