Unge gründere gjør byen med ny teknologi

Fridtjof Berge er en av de fem gründerne som satser på appen Towning. Nå blir appen testet ut i Bergen. FOTO: EIRIK HAGESÆTER

Fridtjof Berge er en av de fem gründerne som satser på appen Towning. Nå blir appen testet ut i Bergen. FOTO: EIRIK HAGESÆTER

Artikkelen er over 3 år gammel

Skal hjelpe deg og utelivet.

DEL

Med ny app tar selskapet Norsecode sikte på å få utelivet ut av den digitale startgropen. Lørdag blir nyskapningen testet ut på to utesteder i Bergen.

Ideen oppsto i Bergen, selskapet har adresse i Bergen, men de fem unge gründerne samarbeider fra sine bosteder i USA, Indonesia, Dubai og Oslo.

– I seg selv et godt bilde på hvilke muligheter teknologien gir, sier en av de fem, 26 år gamle Fridtjof Berge. Fra sin base ved Harvard-universitetet i USA har han tatt turen til Bergen for å teste ut selskapets nye app.

Finn vennene dine

Towning skal gjøre det enkelt for deg å finne ut hvem av dine venner som er ute på byen. Den forteller deg også hvor de er. Du logger deg inn via Facebook.

– Towning tar sikte på at du lett skal kunne finne kjente, ikke komme i kontakt med ukjente. Her kan du avtale å møte eksisterende venner, sier Berge, og legger til at appen er gratis for brukerne.

Du kan selv avgrense hvilke tidspunkter og i hvilke områder du skal være «sporbar» i. I august gjennomførte gründergjengen et forsøk med Towning i Oslo.

– Testversjonen var en suksess og tilbakemeldingene gode. Nå har vi utviklet appen videre, sier Berge.

Inntekt fra utestedene

Inntektssiden for gründerne kommer imidlertid fra utestedene. I fremtiden satser Norsecode på å ta betalt for å drive kartlegging for utestedene. Gjennom Towning og såkalt Becon-teknologi, skal selskapet kunne tilby data som utestedene kan bruke.

– Det kan handle om hvilken type kunder som er i lokalet, hvor de er og så videre. Hvis det er litt stille, kan utestedene for eksempel sende ut spesialtilbud via Towning. Det ligger imidlertid litt frem i tid. Foreløpig tester vi appen og må skaffe oss en stor nok kundebase, sier Berge.

Treg med teknologi

Han påpeker at utelivssektoren ikke har vært fremst med å ta ny teknologi i bruk. Det er en påstand seniorrådgiver i Innovasjon Norge, Per Arve Frøyen, er enig i. Innovasjon Norge i Hordaland har støttet Norsecode med 100.000 kroner for å teste ut ideen.

– Vi har lagt vekt på tre ting i dette tilfellet: Det er et kompetent team, appen er bransjespesialisert og ideen har ekspansjonsmuligheter, sier Frøyen til Vest 24.

Spent

Musikkansvarlig Frank Lihaug ved Contra Bar, ett av teststedene for Towning, er spent på hvordan appen vil virke.

– Jeg vet jo ikke mye om dette nå, og er spent på hvordan denne testen vil slå ut, sa Lihaug til Vest 24 fredag ettermiddag. Han er til dels er enig i at utelivsnæringen ikke har vært flinke til å ta i bruk ny teknologi de siste årene.

– De har vært flinke på sosiale medier, men når det gjelder å bruke teknologi for å samle inn data om kunder, er det nok et stykke igjen. Men det skjer mye spennende nå, sier Lihaug.

Artikkeltags