Volkswagen: 147.139 biler i Norge er berørt av juks

Audi A1 Sportback er en av de berørte modellene. Volkswagen opplyser at elleve millioner biler solgt verden over har programvare som er laget for å pynte på utslippene av nitrogenoksid (NOx). Programvaren finnes både i Volkswagen-biler og i biler fra Audi og Skoda.

Audi A1 Sportback er en av de berørte modellene. Volkswagen opplyser at elleve millioner biler solgt verden over har programvare som er laget for å pynte på utslippene av nitrogenoksid (NOx). Programvaren finnes både i Volkswagen-biler og i biler fra Audi og Skoda. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Bileiere som er berørt av utslippsjukset, vil få beskjed i løpet av høsten. Utbedringene skal ikke koste kundene en krone, lover Volkswagen.

DEL

Det er registrert 147.139 biler i Norge har fått installert jukse-programvare, opplyser Volkswagen. Nå venter bileiere over hele landet på svar om hva utslippssaken betyr for dem.

Av bilene som er berørt, er 77.580 fra Volkswagen, 27.649 fra Audi, 19.947 fra Skoda og 21.963 fra Volkswagen Nyttekjøretøy.

Se oversikten over berørte modeller i bunnen av saken.

– Nulltoleranse

Bileiere som er berørt av Volkswagens utslippsjuks, vil få beskjed om å levere bilen til utbedring. Svaret på hva som skal skje med bilene, vil ventelig komme neste uke.

– Kundene skal vite at vi gjør oppgraderingen kostnadsfritt og at alle kan kjøre videre med bilen slik den er i dag. Dette har ingenting å si for sikkerheten, sier Volkswagens norske informasjonssjef, Anita Svanes til Vest24. 

– Hvem tar kostnaden da?

– Dette er ikke noe lokale forhandlere skal belastes for, svarer hun.

– Vil dette påvirke kapasiteten til verkstedene, slik at også andre kunder kan bli skadelidende?

– Vår ambisjon er at dette ikke skal det. Dette er en ekstraordinær situasjon som vi skal gjøre alt vi kan for å håndtere på best mulig vis, svarer Svanes.

– Kan kundene være trygg på at det ikke er mer Volkswagen har holdt skjult?

– Vi må ha tiltro til at det er dette saken dreier seg om. Jeg må si på vegne av den norske organisasjonen at vi har nulltoleranse for juks, svarer Svanes.

Kan få rett på lånebil

Importøren Harald A. Møller har varslet at bilene vil bli tilbakekalt, men hvilke tekniske endringer som vil bli gjort, er foreløpig ikke avklart. I hovedsak er det snakk om programvareoppdateringer, ifølge administrerende direktør Terje Male.

– For 60 prosent vil det være snakk om en oppgradering. For de øvrige 40 prosentene vil det være oppgradering pluss bytte av en del på styreenheten i bilen, sier Male til NTB.

Både Forbrukerrådet og Norges Automobil-Forbund (NAF) følger med på hva saken innebærer for norske bileiere.

– Selger har rett til å gjøre forsøk på å få feilen reparert. Hvis det ikke skjer med én gang, har man rett på en lånebil, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Volkswagen-skandalen

  • 18. september ble det kjent at det amerikanske miljødirektoratet EPA har fastslått at Volkswagen har installert programvare i sine dieselbiler som viser feilaktig lave utslipp av helseskadelige stoffer når kjøretøyene testes.
  • 22. september opplyste Volkswagen at 11 millioner biler som er solgt verden over, har programvare som pynter på utslippsdata. To dager etter trakk Martin Winterkorn seg som konsernsjef. Han etterforskes nå for bedrageri.
  • Av de 11 millioner dieselbiler er 5 millioner VW-biler, 2,1 millioner Audi-biler, 1,2 millioner Skoda-biler og 1,8 millioner varebiler.
  • Miljømyndighetene i USA har varslet en bot på opptil 150 milliarder kroner for jukset, mer enn Volkswagens samlede driftsoverskudd i fjor.
  • Økokrim skal avklare om noe straffbart har skjedd i Norge og om bedrageriet har hatt noen betydning for importerte biler.
  • Volkswagen opplyste onsdag at 147.139 biler i Norge er berørt av utslippsjukset: 77.580 fra Volkswagen, 27.649 fra Audi, 19.947 fra Skoda og 21.963 fra Volkswagen Nyttekjøretøy.

Kilde: NTB, Ritzau, Reuters

(NTB)

Hvis bilen etter utbedringen har vesentlig dårligere yteevne, kan kunden ifølge forbrukerkjøpsloven kreve prisavslag eller å få hevet kjøpet.

Manipulerte testene

Forbrukerrådet kan ikke kommentere hva en «ikke uvesentlig feil» kan være i denne sammenhengen. Heller ikke NAF kan svare på hva som skal til.

– Det er vanskelig å svare på. Det kan handle om akselerasjon og kraft og lignende, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal.

– Man har jo kjøpt et produkt, og det produktet skal ikke få endrede egenskaper. Man skal få tilbake bilen med akkurat samme kjøreegenskaper, selv om det er gjort noe med utslippene, sier hun.

VW manipulerte testresultatene ved å installere en programvare i motoren. Den sørget for at motoren ble litt mindre effektiv når den ble testet slik at utslippene gikk ned. Det spilte ingen rolle at motoren var mindre kraftig, så lenge utslippene var lave.

Alle blir kontaktet

Bileiere trenger ikke selv å gjøre noe, men vil bli kontaktet utover høsten. Selve utbedringen vil ta en time eller to og vil ikke koste kunden noe, understreker importøren. Male beroliger bileiere med at de ikke venter at bilens kjøreegenskaper vil bli endret.

– Vi forutsetter at hvis du har kjøpt en bil med 140 hestekrefter, så vil du få tilbake en bil med 140 hestekrefter. I og med at disse reparasjonsløsningene skal godkjennes av tyske myndigheter, regner jeg med at de vil være en garantist for at så er tilfelle, sier Terje Male.

Slipper ekstra bilavgift

Det som er klart, er at bileierne ikke vil få noen ekstraregning for bilavgiften. Bakgrunnen for at VW pyntet på utslippsresultatene, var at tallet legges til grunn ved avgiftsberegninger og miljøkrav. Toll- og avgiftsmyndighetene har gjort det klart at eventuelle nye krav vil bli sendt direkte til importøren.

– Det kommer helt klart fram at bileierne ikke risikerer å betale noe ekstra. Det skulle bare mangle, sier kommunikasjonssjefen i NAF.

Hun mener bileiere har god grunn til å føle seg lurt av det som har skjedd.

– Man har kjøpt en bil som man trodde var et godt kjøp miljømessig. Så det som har skjedd, er en skandale, sier hun.

Tyske myndigheter har frist til neste onsdag, 7. oktober, med å finne en løsning. NAF er klare på at bileierne må holdes godt orientert og at de må være minst mulig skadelidende.

Artikkeltags