Salget og staben vokser i ekspressfart

Adams Matkasse har flyttet inn i nye lokaler i Sandviksbodene. Fra venstre: Lasse Smedsvig, Harald Reigstad Aalvik og Adam Schive Bjerck, samt næringsminister Monica Mæland (H).

Adams Matkasse har flyttet inn i nye lokaler i Sandviksbodene. Fra venstre: Lasse Smedsvig, Harald Reigstad Aalvik og Adam Schive Bjerck, samt næringsminister Monica Mæland (H). Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Kompisene startet med å levere matvarer på døren til 24 kunder. Nå står Adams Matkasse for middagen til 10.000 husholdninger.

DEL

For et par uker siden flyttet Adams Matkasse AS i nye lokaler på Slaktehustomten i Sandviken.

– Vi hyller fasilitetene, gliser daglig leder Lasse Smedsvik i Adams Matkasse AS.

– Her er det plass til å vokse, så nå gjelder det bare å gjøre det også, tilføyer kompis og kollega Harald Reigstad Aalvik.

Mye har skjedd siden de sammen med Mats Wickmann startet med matlevering på døren for drøyt to år siden, og de fikk lanslagskokk Adam Schive Bjerck med på laget.

– Alt har gått veldig fort, sier Bjerk.

– Ja, vi begynte med seks mann på et lite cellekontor for to år siden. Da tenkte vi at 300 kunder ville vært topp. Vi prøvde å fremstille oss som proffe, men egentlig hadde vi ingen kontroll, ler Smedsvig.

Flaue episoder

I starten hadde de ikke noe system for å skille mellom de ulike bestillingene.

– Det var flaut da vi måtte dra tilbake til kunder og beklage at vi hadde gitt dem feil. Vi måtte be dem ta varer ut igjen av kjøleskapet deres, sier han og rister lattermildt på hodet.

I dag sørger en administrasjon på rundt 30 ansatte for at alt skal gå så smurt som mulig.

Halve andre etasje i kontorlokalene består av et romslig kjøkken. Rommet er atskilt med glass, slik at alle kan se kokkene og ernæringsfysiologen i sving. 

Ellers på det nye kontoret har vekstbedriften egne avdelinger for økonomi, marked, innkjøp, logistikk, menylaging og kundeservice, mens et kobbel med selgere sitter i nabobygget. 

– Totalt har vi 270 ansatte, og vi sysselsetter rundt tusen mennesker i uken hvis du tar med tjenestene vi kjøper, sier Smedsvig.

Per i dag leverer Adams Matkasse cirka 10 000 matkasser i uken, opplyser Smedsvig.

De er innstilt på at det vil bli noe mindre i sommermånedene, før det tar seg opp igjen til høsten. Han forteller stolt at de nylig lanserte en kasse fri for gluten, egg og melk.

– Kassen er blitt meget godt mottatt, sier Smedsvig.

Adams Matkasse prøver å handle mest mulig råvarer direkte fra produsenten, i stedet for å gå via et fordyrende grossistledd. De har også laget sine egne nisjeprodukter.

20 millioner i minus

Årsregnskapene fra 2013 og 2014 vitner om en eksplosiv vekst. Salgsinntektene har økt fra seks millioner til nærmere 130 millioner. Og i år har de ambisjoner om å klare 400 millioner.

– Det er et hårete mål, erkjenner Smedsvig, før Bjerck skyter inn at 300 millioner skal de uansett klare.

Fjorårsresultatet endte med et underskudd på 20 millioner. Det stresser ikke gründerne.

– Vi har tjent penger siden november, sier Aalvik og forklarer at de har stålkontroll på hva en kunde koster dem og hva som skal til for å drive lønnsomt.

Hovedmarkedene er i Bergen og Oslo, men de leverer matkasser i alle landsdeler. Bergenserne kniver med godtlevert.no om å ha størst markedsandel.

– Akkurat nå ligger de litt foran oss, medgir Smedsvig.

– Vanvittig utvikling

Fredag fikk de unge gründerne i Bergen besøk av næringsminister Monica Mæland (H).

Statsråden er mektig imponert over hva Adams Matkasse har fått til på kort tid.

– En vanvittig utvikling. Jeg merker at det er en helt spesiell ånd her, sier Mæland.

Aalvik forteller næringsministeren at han har inntrykk av at for mange oppstartbedrifter skal prøve ut for mye før de går ut i markedet.

– Det har jeg ikke tro på. Det beste er bare å kjøre på. Behold det som fungerer bra, og skrot det som ikke fungerer, sier han.

Regjeringen jobber med en egen gründerplan som skal legges frem til høsten. Mæland forteller at det var en vekker for henne da Bjerck fortalte at de ikke trodde de var innovative nok for Innovasjon Norge.

– De er jo innovative i det aller meste de gjør, sier statsråden.

– Hva er det gründer-Norge trenger aller mest?

– To ting. Kompetanse og kapital, svarer Mæland.

Hun nevner etablererkurs, inkubatorer og Innovasjon Norge som eksempler på offentlige støtteordninger.

– Vi har et apparat som hjelper, men vi må sørge for at ordningene blir enda bedre kjent.

I tillegg til såkornfond, som går inn med egenkapital i nyskapende, små bedrifter i en tidlig utviklingsfase, ser regjeringen på mulighetene for en såkalt pre-såkornordning, opplyser Mæland. Det vil si et fond som kan gå inn med risikokapital i en enda tidligere fase.

– Se mer til utlandet

Smedsvig forteller at oppstartkapitalen var studielån fra Lånekassen. Ellers har ikke bedriften benyttet seg av en eneste offentlig støtteordning.

Siden har Carolinas Matkasse AB fra Sverige kommet inn på eiersiden med en aksjeandel på 69 prosent. Resten av aksjene er likt fordelt mellom gründerne.

– Carolinas Matkasse har gitt oss viktig kunnskap og kapital. Vi hadde ikke klart oss uten, sier Smedsvig.

Han råder staten til å legge mye mer til rette for å koble norske gründere med utenlandske investorer.

– Det handler altfor mye om å se innenfor landets grenser. Se på oss, vi fant vår investor i Sverige, sier Smedsvig.