Anbefaler ny tunnel til to milliarder kroner mot Hardangervidden

Artikkelen er over 2 år gammel

Vegvesenet mener en ny 6,25 kilometer lang tunnel vil gi god nok vinterregularitet.

DEL

– Tunnelen vil gi en betydelig gevinst både når det gjelder vinterregularitet og hensynene til villreinen. Dyranuttunnelen alene vil gi stor forbedring både for villrein og når det gjelder pålitelighet og fremkommelighet vinterstid, skriver vegvesenet.

De har vurdert en rekke konsepter for forbedring av RV7, veien som mange bergensere med hytte i Hol kommune både elsker og frykter.

Anbefalingen ble gitt samferdselsminister Ketil Solvik Olsen på den såkalte høgfjellskonferansen som vegvesenet arrangerer tirsdag.

Mye stengt

Vinteren 2014 var veien stengt i 550 timer. Dobbelt så mange timer, nesten, var det kolonnekjøring.

Mange hadde nok håpet at vegvesenet satset enda hardere på RV7. Drømmen er den store Hardangerviddatunnelen. Men den droppes. For i Øst-vest utredningen anbefaler Statens vegvesen at det satses på henholdsvis E134 over Haukelifjell og Riksveg 52 over Hemsedal.

– Det betyr at reisetid og kjøretøykostnader Oslo-Bergen ikke er et sentralt tema når det gjelder RV 7. Derfor har vi i vår anbefaling valgt å fokusere på selve viddekryssingen, står det i den såkalte konseptvalgutredningen.

De lave trafikktallene gjør at det samfunnsøkonomisk er umulig å oppnå store gevinster med store investeringer, påpeker vegvesenet.

Artikkeltags