Folk klatrer på gjerdet for å se «tunnelmonsteret»

Tunnelboremaskinen som skal ete seg gjennom Ulriken. TBM, Arna - Bergen, Jernbaneverket, dobbeltspor

Tunnelboremaskinen som skal ete seg gjennom Ulriken. TBM, Arna - Bergen, Jernbaneverket, dobbeltspor Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Nå er 50 meter av tunnelboremaskinen som skal spise seg gjennom Ulriken montert.

DEL

For en drøy måned siden ankom delene til den enorme tunnelboremaskinen (TBM) som skal ete seg gjennom Ulriken Dokken i Bergen.

Her løfter de 151 tonn 

Nå er alle delene på plass i Arna, og monteringen er godt i gang, forteller kommunikasjonsrådgiver Ingvild Eikeland i Jernbaneverket til BA.

– Maskinen er 150 meter lang, og nå er rundt 50 meter av den montert. Den delen som folk vil oppfatte som selve maskinen, med borehodet og armene som skal dytte maskinen fremover, er montert, sier hun.

Monteringstiden er på hele tre måneder, så forventet start på boringen for å lage dobbeltspor gjennom Ulriken er i desember, ifølge Eikeland.

– Må plukke folk ned fra gjerdet

Maskinen, som har en diameter på 9,3 meter, er den største TBM-en som hittil er benyttet i et samferdselsprosjekt i Norge.

Monteringsarbeidet, som ifølge Eikeland skjer utenfor selve anleggsområdet i Indre Arna, vekker oppsikt.

– Mange er interessert i å komme å kikke på maskinen. Vi må nesten plukke folk ned fra gjerdet for de er så ivrige, forteller hun.

Saken fortsetter under bildet.

Tunnelboremaskinen som skal ete seg gjennom Ulriken tar form.

Tunnelboremaskinen som skal ete seg gjennom Ulriken tar form. Foto:

Etter hvert som monteringsarbeidet skrider frem, må TBM-en trekkes inn i fjellet for å få plass til den.

– De hundre meterne som gjenstår er mer bakriggen på maskinen og der steinen kommer ut, forklarer Eikeland.

Åpen dag

Jernbaneverket tar konsekvensen av den store interessen for «monstermaskinen» og arrangerer åpen dag søndag 25. oktober klokken 12:00.

– Da åpner vi opp anlegget for folk flest og for media. Det er bare å komme, oppfordrer Ingvild Eikeland.

Dobbeltspor Arna-Bergen

  • Skanska Norge AS og østerriske Strabag AG skal ta seg av boringen. Kontrakten har en verdi på 1,3 milliarder.
  • Tunnelboremaskinen (TBM) vil ete seg gjennom fjellet fra Arna til Bergen sentrum med en fart på mellom 0,5 og 1,2 meter i timen. Med døgnkontinuerlig drift seks dager i uken vil den bruke nesten halvannet år på strekket.
  • Prosjektet er det første i Bergens-området der det brukes en TBM siden Fløyfjellstunnelen ble bygget for 26 år siden.
  • Fremdriftsplanen for prosjektet er slik:
  • Oppstart tunnelboremaskin: høsten 2015
  • Gjennomslag til Fløen: sommeren 2017
  • Ny Ulriken tunnel åpner: høsten 2020
  • Dobbeltsporet ferdig: ved utgangen av 2021
  • Utbyggingen av dobbeltspor mellom Arna og Bergen inkluderer blant annet også:
  • Oppgradering av traseen mellom Fløen og Bergen stasjon på 1,3 km.
  • 16 tverrtunneler skal bygges mellom de to tunnelene til rømningsveier.
  • Mot Arna skal det bygges ekstra spor i enden av tunnelen for kryssing av tog.
  • Fornying av Arna stasjon og opprusting av den gamle tunnelen gjennom Ulriken.
  • Kilde: Jernbaneverket

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken