Bonushopp på 10 millioner for Tide

Roger Harkestad, konsersjef i Tide, er fornøyd med at de i fjor fikk drøyt ti millioner kroner i bonus fra Skyss. De er likevel mer enn seks millioner kroner unna toppåret 2012, da de fikk 16,92 millioner kroner i bonus.

Roger Harkestad, konsersjef i Tide, er fornøyd med at de i fjor fikk drøyt ti millioner kroner i bonus fra Skyss. De er likevel mer enn seks millioner kroner unna toppåret 2012, da de fikk 16,92 millioner kroner i bonus. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Økning tross rekordhøye gebyrer og fallende kundetilfredshet.

DEL

– Økningen i bonus skyldes blant annet at kravene for å få bonus var høyere i 2014 enn i 2013, forklarer konsernsjef Roger Harkestad i Tide.

Før påske skrev BA at Skyss delte ut 8,94 millioner kroner i gebyrer til fem ulike operatører for forhold som feil på busser og forsinkelser som i fjor.

Tide har aldri før fått mer i bussbøter 

Av dem måtte Tide ut med 7,56 millioner – et rekordhøyt beløp for operatøren.

Samtidig viser kundeundersøkelsene til Skyss at tilfredsheten med kollektivtilbudet i Bergen sank i fjor sammenlignet med årene før.

Skyss mener høyere forventinger gir lavere tilfredshet med kollektivtilbudet 

Bonushopp

Til tross for dette kunne Tide i fjor innkassere 10,48 millioner kroner i bonus fra Skyss.

I 2014 måtte Tide nøye seg med 430 000 kroner, selv om flere da var fornøyd med tilbudet og de fikk langt mindre i gebyrer for feil og forsinkelser.

Salgs- og markedssjef Hanne Alver Krum i Skyss forklarer paradokset med at bonus er knyttet til kvalitet og kundetilfredshet.

Gebyrene derimot, deles ut på grunnlag av avvik, feil og forsinkelser.

– Bonus beregnes ut fra målinger av hvor fornøyd kundene er med reiser de har gjort med buss og bane, og med kontroller som gjøres av kvaliteten ombord. Gebyr er derimot knyttet til avvik og feil, og deles i hovedsak ut når selskapene er skyld i at avganger blir forsinket eller innstilt, sier hun til BA.

Bonus

  • Så mye fikk kollektivoperatørene i bonus fra Skyss i fjor (tall fra 2014 i parentes). Minustall betyr malus -at de måtte betale Skyss.
  • Tide: 10,48 millioner kroner (430 000)
  • Nobina: 1,97 millioner kroner (1,34 millioner)
  • Eksingedalen billag: 120 000 kroner (140 000)
  • Keolis (Bybanen): 1,9 millioner kroner (3,94 millioner)
  • Nettbuss: 2,02 millioner kroner (-320 000).

KILDE: SKYSS

Varierende kriterier

Krum forklarer at hvilke faktorer som tas med i vurderingen og hvordan de vektlegges, varierer fra år til år.

– Det handler om faktorer som renhold, kjørestil, temperaturen om bord med mer. Det er komplekse modeller, og er noe vi diskuterer med operatørene våre hele tiden.

Kun 30 prosent

Ifølge Harkestad har Tide og de andre busselskapene i fylket vært i dialog med Skyss for å få en bonusordning med bedre sammenheng mellom prestasjon og utbetaling.

– Vi mener vi nå er på vei mot en riktig modell, men jeg tror det fortsatt gjenstår litt arbeid.

Harkestad understreker at i fjor var 89 prosent av kundenedere fornøyde.

– Med dette resultatet fikk vi 30 prosent av oppnåelig bonus, påpeker han.

Harkestad sier det er viktig for dem at de ansatte opplever at forbedringer i prestasjon i hverdagen gir utslag i mer bonus.

– Hovedfokuset vårt fremover er å bli bedre enn vi var i fjor, slik at de reisende opplever en reell forbedring i tilbudet.

Artikkeltags