Regjeringen gir nytt håp for RV7

Ketil Solvik-Olsen skal gjennomføre en ny utredning av RV7 over Hardangervidda før regjeringen velger om de skal satse på RV7 eller RV52 over Hemsedal.

Ketil Solvik-Olsen skal gjennomføre en ny utredning av RV7 over Hardangervidda før regjeringen velger om de skal satse på RV7 eller RV52 over Hemsedal.

Artikkelen er over 3 år gammel

Regjeringen og Ketil Solvik-Olsen vil utrede RV52 og RV7 nøyere før de velger hvilken annen vei enn E134 som skal prioriteres.

DEL

I dag inviterte samferdselsministeren til pressekonferanse for å fortelle om hvilke veier som skal satses på for å bedre kommunikasjonen mellom Øst- og Vestlandet.

Det er allerede kjent at de har falt ned på vegvesenetes klare anbefaling, E134, som det høyest prioriterte prosjektet. Vegvesenet anbefalte også å droppe RV7, og heller satse på RV52 over Hemsedal som den andre stamveien. Årsaken er at E134 vil knabbe så mye trafikk fra RV7 at denne traseen ikke blir et samfunnsøkonomisk godt prosjekt.

Men dette rådet følger ikke regjeringen.

Spenningen er ikke over

Spesielt i Bergen, har det knyttet seg spenning til om regjeringen vil velge å satse på E16, veivesenets andre anbefaling – RV52 over Hemsedal – eller RV7 over Hardangervidda.

Denne spenningen er ikke helt over etter regjeringens fremleggelse i av saken i dag. De går inn for at Vegdirektoratet skal se nærmere på RV7.

– Det er flott at regjeringen ikke følger veivesenet sitt råd om å velge RV52 fremfor RV7 over Hardangervidda uten videre utredninger. At desse to veiene nå skal sees på videre er positivt, og vil sikre at beslutningsgrunnlaget er godt, sier leder av kommunalkomiteen Helge André Njåstad (Frp) fra Austevoll.

Helge André Njåstad (Frp).

Helge André Njåstad (Frp). Foto:

Hordaland Frp har E134 og RV7 som sine prioriterte veier. Njåstad mener at utbedring av E134 blir spesielt viktig for sunnhordalandsregionen.

– Hva mener dere om den såkalte Hordalandsdiagonalen?

– Den er ikke omtalt og den ligger langt frem i tid, uansett er det er høye kostnader knyttet til den og det blir noe vi må komme tilbake til, svarer Njåstad.

Ketil Solvik-Olsen sa på pressekonferansen at det er sterke krefter som står mot hverandre i kampen mellom RV52 og RV7.

– Derfor skal vegvesenet gjøre en ny utredning på RV52 mot RV7 så skal vi ta en beslutning i løpet av et års tid. Her vil det dreie seg om hvordan man kan vektlegge tungtransport opp mot reiseliv og annen lokal utvikling, denne ballen sender vi tilbake til veivesenet, sier samferdselsministeren.

Som BA har gjort kjent mener daglig leder i Hardangerviddatunnelen AS, Harald Hove, at det ikke er noen grunn til å satse på en Hordalandsdiagonal etter at regjeringen gikk inn for en storstilt opprustning av vei og jernbane mellom Voss og Arna.

– Hyttefolket skal ikke kimses av

Det er over Haukeli vegvesenet anbefaler at den nye satsingsveien mellom øst og vest skal gå. Den vil kunne ta med seg Vestlandet fra Stavanger til Bergen og konkurrerer ut RV7.

Det er over Haukeli vegvesenet anbefaler at den nye satsingsveien mellom øst og vest skal gå. Den vil kunne ta med seg Vestlandet fra Stavanger til Bergen og konkurrerer ut RV7.

 

Njåstad mener at RV7 er viktigst for bergenserne, spesielt på bakgrunn av historie og geografi, og fordi det er «så mange relasjoner» langsmed veien.

– Og da tenker du på hyttefolket?

– Ja, turisme og friluftsliv er viktig, det også, for begge sider av fjellene. Folk skal kunne komme seg trygt frem, det er ingenting å kimse av, svarer Njåstad.

Solvik-Olsen sier om Hordalandsdiagonalen at den kan bli overflødig dersom de ender med å satse på RV7.

– Det er ingen tvil om at strekningen fra Bergen til Voss er en del av hovedtraseen mellom Øst og Vest. Deretter ligger satsingen på E16 til Hønefoss fast. Men det er altså strekket mellom Gol og Voss som skal utredes videre. Beslutningen her vil først være klar i NTP, sier Solvik-Olsen.

Den ene av to hovedforbindelser, E134, er altså valgt. E134 er imidlertid ikke helt ferdig bakt når det kommer til trasé.

– På strekningen vil det være nødvendig at vegvesenet utreder om fremtidig E134 skal gå om Rauland eller Seljord. Endelig beslutning tas i NTP, sier Solvik-Olsen.

Mann mot mann og vei mot vei i Hardanger

Artikkeltags