Gå til sidens hovedinnhold

Sjåførene må blåse grønt for å få start på bussene

Artikkelen er over 5 år gammel

En lovendring som pålegger busser og taxier bruk av alkolås er på vei. Osbuss innfører alkolås frivillig, før kravene kommer.

– Vi ønsker å være i forkant og tar det med sikkerhet veldig alvorlig, sier daglig leder Arne Bogevik i Osbuss.

Selskapet, som i fjor gikk med vel 700.000 kroner i underskudd, investerer i alkolåser. Instrumentene skal monteres i fem av 23 busser som et prøveprosjekt.

– Jeg føler at det indikerer at vi har gjort det vi kan for å forebygge kjøring i alkoholpåvirket tilstand, uten at jeg har noen som helst mistanke til sjåførene, presiserer Bogevik.

Får skryt

– Jeg vil berømme Osbuss som ser betydningen alkolås representerer som kvalitetssikringsverktøy, sier Bjarne Eikefjord.

Han leder Norges Fagkomite for alkolås som ble opprettet i 2011 og har i ti år deltatt i Cenelec (European Committee for Electrotechnical Standardization) sitt alkolåsarbeid.

Det innebærer at han gir råd til EU-Kommisjonen som arbeider med et alkolåsdirektiv og at han senest i juni deltok på høring i EU-Parlamentet.

– Hva er status i reguleringsarbeidet?

– EU jobber med en lovgivning som innebærer krav om alkolås til persontransportnæringen, samt spesifikke typer tungtransport som farlig gods. Kravet skal være innført innen 2020.

I sommer vedtok Stortinget at regjeringen i løpet av 2015 skal fremme forslag om krav til kjøretøy på vei som bedriver persontransport mot vederlag skal ha alkolås installert.

– Foreløpig er det begrenset til dette her til lands, men i det øyeblikket det nevnte kravet kommer gjennom EU, vil det nok gå på tungtransport i Norge også, sier Eikefjord.

Regjeringen skal i tillegg vurdere insentivordninger for å sikre rask innfasing av alkolås, som per i dag er helt frivillig.

Sverige ligger langt foran

Trolig kjøres det mellom 10.000 og 15.000 turer daglig med promille av sjåfører på norske veger.

Påvirkning av alkohol og/eller andre rusmidler er en medvirkende faktor i 22 prosent av alle veitrafikkulykker med drepte, ifølge data fra Statens vegvesens dybdestudier.

Sverige har i dag rundt 80 000 alkolåser innen yrkestransporten og Norge er per i dag en sinke sammenlignet med vårt naboland. Her til lands anslås tallet å ligge på rundt 4.000 alkolåser.

Selskapet Sagasystem har Norgesagenturet på alkolåsen Dignita, som ifølge Sagasystem er sertifisert i henhold til Cenelec-standard.

Testet produktet

BA ble med da Robert Barth Jacobsen og Thomas André Sebakk i Sagasystem demonstrerte alkolåsen for Bogevik. Ved første forsøk kom det en feilmelding.

– Du blåste for hardt, sier Barth Jacobsen, det er en vanlig feil som gjør at instrumentet ikke får lest dataene.

Andre forsøk gikk bedre og indikerte ingen promille. Dermed var Bogevik kjøreklar, som ventet, og alkolåsen kan tillate start av motoren.

– Denne alkolåsen er innstilt på at du slipper å blåse på nytt inntil 30 minutter etter at motoren slukket. Innstillingene kan reguleres i tråd med lovgivningen når den kommer, forklarer Barth Jacobsen.

– Jobben står på spill

Vi spør Bjarne Eikefjord, som er uavhengig, om det finnes feilmarginer.

– En yrkessjåfør må kunne stole på at avlesing er riktig. Hver gang han blåser i instrumentet står jobben, økonomien og hele livssituasjonen på spill, for å sette det litt på spissen.

– Jeg kjenner til tre leverandører i norske markedet som er sertifiserte i henhold til Cenelec sine strenge teknologikrav, funksjonalitetskrav og sikkerhetskrav. Alle som skal bruke alkolås må kreve at instrumentet er sertifisert i henhold til disse kravene, sier Eikefjord.